Recenze: Jane a nepříjemnost na panství Scargrave - Stephanie Barronová

Slavná anglická autorka romantických románů Jane Austen se snaží očistit svou přítelkyni od podezření z vraždy manžela...

Je prosinec roku 1802 a Jane Austen právě odmítla nabídku k sňatku, což jí rodina hodně vyčítá. Vždyť už je jí 27 let, a tak se z ní stává stará panna. Jane to ovšem nezajímá, snaží si udržet nezávislost a vydělávat si sama. Proč se dusit ve vztahu, který by jí jen ničil? A tak přijímá pozvání a odjíždí na vánoční svátky na panství Scargrave, aby zde pobyla u své přítelkyně hraběnky Isobel, která se právě vrátila ze svatební cesty. Během prvního večera však její manžel, hrabě Frederick ze Scargrave umírá. Na tom by nebylo nic divného, už nebyl nejmladší a měl zdravotní obtíže, jenže pak zmizí služebná Marguerite a začne posílat dopisy o tom, že hrabě byl zavražděn a vrahy jsou Isobel se svým milencem Fitzroyem Paynem...
Případu se ujímá smírčí soudce William Reynolds, dávný přítel rodiny Austenových, a tak není divu, že Jane přizve k vyšetřování. Případ se zdá být jasný, hraběnka zavraždila svého manžela se svým milencem Fitzroyem, který se má stát novým hrabětem... Jane ovšem za vším tuší něco daleko většího, a tak se pouští do svého vlastního pátrání, protože podezřelých je více než dostatek...
...........

Dílo slavné Jane Austenové přetrvalo až do dnešních dob a stále patří mezi nejoblíbenější anglické autory, ale o jejím životě se toho příliš neví, jelikož se nedochovala všechna korespondence s její sestrou Cassandrou, která ty nejosobnější dopisy pálila. A tak se o Jane Austen ví hlavně to, že ve své době patřila mezi výrazné ženské osobnosti, protože se odmítla provdat a zůstala svobodná, aby měla svobodu a byla soběstačná. Což v té době bylo něco nepřijatelného a zároveň obdivuhodného.

Jane Austen byla velmi inteligentní žena s velkou představivostí a smyslem pro detaily. A když se její přítelkyně Isobel stala podezřelou z vraždy svého manžela, tak Jane ani na okamžik neváhala a dala se do rozplétání tajemství místní smetánky. A těch je rozhodně hodně, protože každý něco tají. Na Scargrave není nikdo, tedy kromě samotné Jane, kdo by měl čisté svědomí. A tak vrahem může být kdokoliv.
„...Je vzácné potkat ženu, která staví své osobní štěstí nad obavy z budoucnosti. Odmítla jsi Bigg-Withera, jeho nabídku domova, rodiny a finančního zajištění, aby sis udržela svou nezávislost navzdory mínění všech, kteří ti přáli to nejlepší a přikládali velkou váhu tomuto vztahu. Jsi velmi silná žena!“
(str. 34)
Isobel má problémy s majetkem, Fitzroyovi chybí peníze, důstojník Thomas Hearst je svůdník žen a velký hráč, jeho bratr George Hearst chce získat místní farnost, rozmazlená slečna Fanny Delauhoussay si neustále nachází nevhodné nápadníky a její city jsou dosti nestálé, za to její teta madam Delauhoussay je drbna toužící po penězích, a pak je tu úlisný a nepříjemný lord Harold Trowbridge, který se snaží za každou cenu získat hraběnčin majetek... Každý z nich mohl mít motiv, a tak Jane postupně odkrývá každé tajemství, aby nakonec zjistila celou pravdu. Nechá si ovšem vrah líbit její šťouravé otázky? Nebo bude Jane ohrožena na životě?

Kniha je napsaná jako klasická detektivka, která mi svou propracovaností detailů připomněla knihy Agathy Christie. Jane je svým způsobem obdoba mladší verze slečny Marplové, která dokáže z běžného rozhovoru zjistit důležité informace. Nejspíš za to může ženská intuice a všímavost každého detailu kolem sebe, ale Jane brzy odhalí indicie, které ukazují jiným směrem, než jakým se ubírá vyšetřování sira Williama.
Když mezi členy domácnosti, kde žijete, může být vrah, potom je přítel, který bydlí kousek od vás, k nezaplacení.
(str. 87)
Děj se odvíjí pozvolna, ale rovnoměrně, takže se tu neustále něco děje. Dokáže do sebe čtenáře vtáhnout a ten se od knihy nedokáže odtrhnout. Výborně zpracovaný detektivní příběh, kde je plno podezřelých a čtenář musí dávat pozor, aby mu nic neuniklo. Může si společně s Jane poskládat dílky případy a odhalit, kdo je vrahem.
Závěr může být hodně velkým překvapením, hlavně pokud jste se nechali zmást. Vrah je totiž mnohem inteligentnější, než by si kdo představil.

Kniha je psána z pohledu Jane Austen jako zápisy v jejím deníku a několika dopisů, což dělá čtení zajímavým a poutavým zážitkem. Tleskám autorce nad tímto skvělým nápadem a zpracováním příběhu. Postav je zde mnoho, ale všechny jsou dobře charakterizované a tak se v nich velice snadno zorientujete. Zároveň se zde autorka snaží vykreslit společnost vyšší vrstvy na venkově, která si často o sobě myslela, že je něco víc.

Jane a nepříjemnost na panství Scargrave je detektivní román, který ocení jak příznivci klasických detektivek, tak i milovníci díla Jane Austen, protože kniha velmi připomíná její romány. Jen láska a romantika v ději ustupuje do pozadí před detektivní zápletkou. Skvělé počtení.

Velmi děkuji Knihcentrum.cz za poskytnutí výtisku k recenzi.

Název: Jane a nepříjemnost na panství Scargrave (orig. Jane and the Unpleasantness at Scargrave Manor, 1996)
Autor: Stephanie Barronová