Guerilla Poetring – vydejte se do ulic básnit

Papír nalepený na lampě nebo v autobusu... Básnit je jednoduché, stačí jen mít odvahu a umístit báseň do ulic. Fantazii se meze nekladou, prostě jen napište báseň a přilepte na strom, veřejné osvětlení nebo na zeď.


Projekt Guerilla poetring, nebo-li (bá)snění v ulicích vytvořila Blanka Fišerová v roce 2013, kdy se poprvé vydala ukrývat své básně do ulic... Od té doby se uskutečnilo již mnoho "partyzánkého" básnění v ulicích a na FB stránce se dozvíte, kdy se uskuteční další. Kdo se přidá?

Postup ve zkratce:
Napiš / vytiskni báseň, umísti ji v ulici, vyfoť místo a dej na FB projektu, aby báseň mohli hledat ostatní. Na papír uveďte autora, název a samotnou báseň. Na závěr nezapomeňte připsat, že akci pořádá Guerilla Poetring a přidejte adresu FB stránky (www.facebook.com/guerillapoetring), aby se o akci dozvědělo více lidí. Ještě napište: báseň pro tebe, báseň pro radost nebo třeba odnes si báseň.

Hlavní cíl projektu Guerilla poetring je udělat poezií radost lidem, kteří si jinak třeba báseň vůbec nepřečetli, prezentovat svoje básně, nebo propagovat autora, jehož verše máte rádi...


Blanka Fišerová byla tak hodná a zodpověděla mi několik otázek okolo projektu...

Co vás přivedlo na nápad založit projekt Guerilla Poetring?
Přemýšlela jsem nad tím, jak dostat poezii víc mezi lidi, do ulic, trošku netradičněji a také tak, aby akce byla otevřená všem.

Jak vypadalo první „Partizánská básnění v ulicích“ a co jste od něho očekávala?
První básnění v ulicích proběhlo v rámci ostravského Festivalu v ulicích v minulém roce. Požádala jsem pár přátel o pomoc s vylepováním básní, téměř nic jsem neočekávala, v rámci této akce člověk ani neví, ke komu se básně vlastně dostanou, kdo je objeví. Zpětně jsem se pár příběhů s básněmi dozvěděla.

Guerilla Poetring má již mnoho fanoušku (dokonce i já se dvakrát zapojila) a další příznivci stále přibývají. Předpovídala jste takový úspěch a oblíbenost projektu mezi lidmi?
Samozřejmě mě to těší a jen je to důkazem toho, že lidé jsou tvůrčí a svými nápady dokáží prvotní myšlenku projektu posunout dál. Já se o to sama také snažím. Spontaneita, tvorba, autenticita, překvapení, někdy provokace - to vše hraje podstatnou roli.

Básní se také v nejrůznějších koutek světa. Bylo pro vás překvapením, že se do Guerilla Poetring zapojují i lidé ze zahraničí? Můžete udat některé země, kde všude se básní?

Vždy jsou to Češi žijící v zahraničí, kteří se o projektu dozvědí většinou díky facebooku, ale párkrát se stalo, že třeba na cestě do Česka objevili báseň a našli na papírku i odkaz na Guerilla Poetring. Básnilo se ve Francii, na Slovensku, v Turecku, v Číně, v Americe... Nedávno mne zkontaktovala jedna Američanka, která při cestě do Prahy našla báseň a chtěla vysvětlit, o jaký jde projekt. Tyhle drobné příběhy básní mne na tom všem baví nejvíce.

Překvapila vás někdy nápaditost a fantazie účastníků Guerilla Poetring v ukrývání, aranžování nebo umístění básní?
Ano, ta mne překvapuje neustále - i pro desátý Guerilla Poetring chystají básníci nejedno překvapení.

Na co se můžeme do budoucna těšit? Plánujete nějaké novinky?
Ty nechci dopředu prozrazovat, často mne napadnou těsně před akcí. Ale velmi mne těší propojení projektu s festivalem Colours of Ostrava, což bych chtěla zachovat i pro následující festivalový ročník.




Komentáře