Recenze: Istanbul: Křižovatka cest - Joseph Kanon

Když máte na rukou krev, záleží na tom, jak se tam dostala?
(str. 82)

Je rok 1945 a nacházíme se v Istanbulu, městě, kde se vždy kloubila Evropa s Asií a tady žije americký podnikatel Leon Bauer, jenž spolupracuje s americkou tajnou službou a občas jako „poslíček“ něco nebo někoho převezme a předá dál. Nyní však skončila válka a Američané se stahují do Washingtonu, protože Turecko už není lukrativní. Leon by možná i odjel zpět do Ameriky, ale nechce opustit svou ženu Annu, německou židovku, která je trvale na klinice v kómatu. Stalo se jí to, když pomáhala na černo převážet Židy ze země a jednou se to nezdařilo. Leon doufá ve změnu k lepšímu a zároveň si to vyčítá, možná i proto začal spolupracovat s tajnou službou.
Teď dostal poslední úkol, než tu Američané zavřou krám, má vyzvednout od rybáře osobu a předat ji svému nadřízenému, který „balíček“ vyveze ze země. To by se ovšem tento rutinní zásah nesměl zvrtnout - Leonův přítel Mihai je postřelen a vzápětí je nedaleko objevena mrtvola Leonova nadřízeného. On sice osobu převezme a uklidí do bezpečí, ale nemá ho komu předat. Navíc od Mihaie se dozví, že tato osoba má na svědomí vyvražďování Židů a nyní prodává informace tomu, kdo dá nejvíc. Po Leonovi najednou jde turecká policie, Rusové i několik tajných služeb, a on se nemá o koho opřít, protože Mihai s tím nechce nic mít. On vždy pomáhal Židům a jejich vraha zachraňovat nehodlá.

Co Leon podnikne? Zachrání si kůži tím, že „balíček“ předá Rusům, nebo mu bude chtít pomoci se dostat ze země? Jak se rozhodne, až zjistí, o koho jde? A existuje vůbec správná volba?
..........

Joseph Kanon se narodil roku 1946 ve městě Nanticoke v americkém státě Pensylvánie. Studoval na Harvardu a v Cambridge, pracoval v knižních nakladatelstvích. Od roku 1995 se naplno věnuje psaní vlastních knih. Na kontě má pět úspěšných románů, podle jednoho z nich byl natočený film Berlínské spiknutí (The Good German) s Georgem Clooneym a Cate Blanchettovou.

Tím, že kniha označována jako „špionážní thriller“, tak slibuje akcí nabitý děj, kde tajní agenti riskují životy v honbě za padouchy, bohužel, tady nic takového nenajdete. Je zde několik přestřelek, ale jinak se postavy většinu času schovávají jako krtci ve svých doupatech a vyjdou, jen pokud je to nutné. O to více však mají čas na přemýšlení nad svými rozhodnutími i činy.

Jsme v poválečném světě, takže se každý ještě vypořádá s následky války, nebo toho, co se v té době odehrávalo. V ději se objevují popisy několika zvěrstev, které byly spáchány na Židech a je na každém, jaký obrázek si o tom udělá.
Naložili Židy na dopravní pásy. Svlečené do naha na všech čtyřech. Přinutili je bečet, jako zvířata. Nejspíš plakali, možná řvali, ale taky bečeli, jak měli nařízeno. Pak po výrobní lince, nakládali s nimi stejně jako se zvířaty. Uříznout hlavu, pak končetiny, pak zavěsit na háky. Zdechliny. A pak je orazítkovali, ty zdechliny.“ Řekl něco rumunsky, pak to přeložil. „Vhodné ke spotřebě. Razítko potravinářské inspekce.“ Odmlčel se. „Rozhodni se sám.
(str. 61)
Hlavní postava Leon stojí před velkou pomyslnou křižovatkou. Má zachránit člověka, jenž se podílel na mučení a vraždění Židů a tím splnit zadaný úkol? Nebo ho prodat Rusům a zachránit si život? Existuje v této situaci nějaké správně řešení?

Leon je případ sám pro sebe, protože má své zásady a ty nerad porušuje. Naučil se plnit rozkazy svých nadřízených a na nic se neptat. Miluje svou ženu Annu, která je v kóma, ale zároveň má i své potřeby, proto mu nijak nevadí navštěvovat prostitutku nebo dokonce se zadívat do ženy svého přítele. Přesto jde o kladnou postavu, která během děje procitá ze svého stereotypního života a je nucen otevřít oči a možná i přehodnotit priority. Záleží ovšem na tom, zda to dokáže.

Na obalu se píše, že jde o „remarqueovsky laděný příběh“ a já s tím mohu jedině souhlasit. Kniha je totiž psána velmi podobným stylem, to ovšem sebou přináší i několik úskalí. Příběh je to nádherně propracovaný do každičkého detailu, který se hlavně soustřeďuje na pocity a myšlenky postav, jenž stojí před životními rozhodnutími. Ta svými následky ovlivní mnoho životů, proto jsou postavy velice nesví, málokdo z nich totiž o takovouhle zodpovědnost stál.
Procítěnost příběhu ovšem nemusí každému vyhovovat, protože tím utrpěla dynamičnost děje, kde kvůli tomu objevují dlouhé dialogy a popisování, která jsou nezáživná i zdlouhavá, což prostě může někoho odradit. Pokud ovšem máte rádi Remarqueova díla, tak si oblíbíte i tuto obtížně čitelnou knihu.

Postav je zde více než dost, některé jsou důležitější než jiné, ale všichni do děje nějak zasahují, i kdyby šlo jen o okamžik. Po psychologické stránce jde o velmi dobře promyšlené osoby, které často mají své životní osudy a čtenář má tak možnost j skrze ně lépe poznat i porozumět jim.

Co se týče popisování Istanbulu, města rozděleného na evropskou a asijskou část, tak jde o výjimečný zážitek, který si opravdu vychutnáte. Autor se nezaměřuje jen na známá místa, ale především děj zasadil do zapadlých uliček, přístavu i ruchu bohatších částí města. Spatříme obyčejné lidi i jejich složitý život, což je tak trochu ospravedlňuje, pokud dokážou zaprodat přítele, protože peněz je málo a chudí si potřebují vydělat na živobytí. Někdo klidně sleduje či jinak pracuje hned pro několik stran a informace předává tomu, kdo nabídne víc. V tomto prostředí působí ušlechtilý Leon trochu jako zjevení.

Kniha se čte velmi pomalu a chvíli trvá, než se prokoušete zdlouhavějšími pasážemi, ale procítěný příběh volby stojí za to čekání. Děj je fascinující a výborný literární zážitek.

Istanbul: Křižovatka cest je politicko-špionážní drama, kde se všechno soustřeďuje, více než na akci a napětí, na příběh a myšlení postav. Kniha není nelehčí a čtenář musí nad dějem uvažovat, aby si ho dokázal lépe vychutnat.

Hodnocení: 4/5

Velmi děkuji nakladatelství Fortuna Libri za poskytnutí výtisku k recenzi.
Knihu si naleznete na jejich stránkách: