Recenze: Vampýrská akademie - Richelle Mead

Romance pro náctileté s nádechem tajemna, která měla velký potenciál, ale nenaplnila ho...
Rosemarie Hathaway (Rose) a Vasilisa Dragomir (Lissa) byly na útěku již dva roky, dokázaly si vystačit samy, jenže je Strážci chytili a odvedli zpět do Vampýrské akademie. Obě kamarádky totiž nejsou obyčejné dospívající dívky, ale Lissa je Moroj a napůl z královského rodu, Rose je dhampýr a její strážkyně. Obě však spojuje více než jen přátelství, proto se Rose dokáže vcítit do Lissy i jejich myšlenek, navíc mají i další tajemství, které nechtějí nikomu prozradit...
Po návratu do školy se všechno vrací do starých kolejí, a tak tu jsou houfy dívek a chlapců, kteří roznášejí drby a pomlouvají každého, jelikož jsou to upíří puberťáci, tak jsou často nemilosrdnější než smrtelníci. Rose začne trénovat se sexy Strážcem Dimitrijem Belikovem a zároveň musí Lissy ochránit před strašnými Strigoji i před ní samotnou, protože s Lissy se něco děje...
.......

Vyznat se všech těch klucích je nadlidský výkon - Aaron, Mason, Christian, Jess, Xander... a Dimitrij. To je hrůza, kolik kluků musí být na dvě dívky. To jim nestačí jeden či dva?
Jak jsem už řekla, děj měl z počátku velký potenciál, a kdyby se autorka vykašlala na ty pubertální blbosti a raději se soustředila na tajemno kolem Vasilisy a Rosemarie, udělala by líp. Takhle to napětí vyšlo na prázdno, většinu knihy jsem se nudila a čekala, kdy se tam konečně začne něco dít.

A objeví se zde i dost komické momenty, i když se domnívám, že původně nebyly zamýšleny jako humor. Ale mě přišly k smíchu, alespoň trochu zábavy.
„Vydržela jsem celý den hlídat Lissu a vy jste mě pochválili, že jsem odvedla dobrou práci. A pak se vrátím sem a sejme mě lavička. Víš, jak je to trapný? A všichni to viděli.“
(str. 211)
Jediným větším kladem byla nevyrovnanost Vasilisy, která v depresích došla tak daleko, že se začala sebepoškozovat. Bylo by velice zajímavé sledovat další její vývoje... Opravdu by zešílela, nebo spáchala sebevraždu?
Naštěstí pro ni je tu Rosemarie, která jí ochrání za každých okolností jako správná hrdinka. Přesto mi Rose dost lezla na nervy, těmi svými eskapádami s kluky. Kdyby si to odpustila, tak by byla docela fajn.
Navíc ten jejich přátelský vztah plný obětavosti zavání erotickým podtextem, až by je někdo mohl podezřívat, že je mezi něco více než pouhé přátelství. A pokud by se potvrdilo, že jsou vážně lesbičky, tak to by byl konečně originální příběh s překvapením. Ale hádám, že série dopadne tak jako obvykle - najdou si své vyvolené partnery a žili spolu šťastně až do smrti.

Upíři se dělí na tři skupiny - Moroje, dhampýry a Strigoje, což jsou ti zlí, ale pěkně po pořádku. Moroj se narodí (spojení dvou Morojů), ovládá magii a pije krev. Dhampýr se též narodí (spojení Moroje  člověka, nebo dhampýra) a stávají se strážci Morojů, jsou rychlí a dobří bojovníci. Strigoj je nemrtvý, nerodí se, ale přemění se z Moroje nebo dhampýra a touží po krvi Morojů.
Jo, jo, jejich svět rozhodně není jednoduchý, jen je škoda, že se na něj autorka nezaměřila. V knize se toho o světě příliš nedozvíme, ale o toto téma se pouze otřeme. Nakonec vidíme hlavně to, že nikomu se nevyplatí věřit, protože šílený padouch může být kdokoliv.

Knihu jsem četla už před nějakou dobou, ale nezaujala mě. Teď na ní všichni pějí chválu kvůli filmovému zpracování, tak jsem po ní sáhla podruhé a naposledy. Mohla by být zajímavě napínavá, ale díky té dívčí válce a problémům s kluky, není. Tajemno okolo upírů a moci Lissy se vytrácí někde v pozadí, což je velká škoda, tím kniha utrpěla nejvíc.

Rozmýšlím se, zda se mám pustit do dalších dílů, jelikož mě nezajímá, zda se Rose dá dohromady s Masonem nebo Dimitrijem a Lissa s Christianem nebo s kým. Jde mi pouze o to, jestli Lissa zvládne svou moc a zda usedne na trůn. A bude Rose i nadále její strážkyně? Takže možná otevřu druhý díl a uvidím...

Vampýrská akademie je průměrná upíří romance pro mládež a nesmíte od ní čekat vůbec nic navíc, jinak budete zklamaní jako já. Přesto není úplně k zahození, své čtenáře si určitě najde a ti ji budou milovat.
Prostě lehounká oddychovka.

Hodnocení: 50 %

Název: Vampýrská akademie (orig. Vampire Academy, 2007)
Autor: Richelle Mead
Překlad: Katrin Ebrová - Chýlová
Série: Vampýrská akademie
Díl: 1
Vazba: Měkká
Počet stran: 280
Vydal: DOMINO, 2009 (1. vydání)

Komentáře

  1. Taky mě prví díl nezaujal. A styl psaní autorky už vůbec, ale dala jsem šanci druhému dílu a ten byl o 100% lepší než ten první. Takže doporučuji číst dál- je to trochu jako co díl - tím lepší kvalita. :-)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Velmi děkuji za váš komentář.