Recenze: Noc, kdy jsem měla zemřít - Veronika Černucká

O knize a vlastně i o autorce jsem se před časem dozvěděla na Bookfanu (česko-slovenská sociální síť pro milovníky knih), kde jsem se s ní tak trochu seznámila.
Snažím se podporovat české autory, hlavně ty mladé a začínající, ani mi příliš nezáleží na žánru, i když jsem od nich prozatím četl hlavně fantasy, ale tentokrát je to detektivka.

.
O autorce a knize:
Veronika Černucká je nadějná česká spisovatelka, která přispívá do různých novin a kniha "Noc, kdy jsem měla zemřít" je její prvotina. V edici Původní česká detektivka jí také vyšla další detektivka "Tajemství sedmi ještěrek" a na podzim vychází "Právo na vraždu", k tomu nedávno vyšla sešitové Krimi "Půlnoční rekviem".
Rozhodně má skvělý vypravěčský talent a myslím si, že má před sebou slibnou budoucnost a já jí jen přeji, aby měla ještě spoustu nápadů na nové knihy a psaní jí nepřestalo bavit, protože si od ní velmi ráda znovu něco přečtu.
"Noc, kdy jsem měla zemřít" není jeden ucelený příběh, ale vlastně se jedná o soubor devatenácti kratších, ale rozhodně neméně napínavých detektivních povídek, kde je většina spíše psychologická než akční.
.
Můj názor:
Kniha se čte velmi dobře, přesto jí nelze zhltnout na jeden zátah, protože by si čtenář nevychutnal atmosféru jednotlivých povídek, každá je totiž o někom jiném a vypráví jiný příběh.
Jen je škoda, že jsou povídky tak krátké, spousta z nich v sobě má potenciál a šly by skvěle rozvést, čtenář by si je tak mohl ještě víc užít i prožít, protože každá z nich ho do sebe dokáže vtáhnout.
.
Všechny povídky jsou zajímavé a dobře propracované, přestože jsou tak krátké, proto sekám před autorčiným talentem.
Některé jsou spíše klasičtější detektivky, ale jiné jsou až téměř psychologickým thrillerem, kdy čtenář pohlcený děje může mít až husí kůži z napětí a autentičnosti příběhu. Většina povídek totiž působí velmi reálně, až se můžete přistihnout, že tomu uvěříte, zároveň budete přemýšlet, jak byste se zachovali vy, kdybyste byli na místě postav.
.
Přestože se většinou jedná o vcelku originální děje, občas se autorka nevyhnula ohranější zápletkám, které už jsem slyšela tolikrát. Jako tou bylo u jedenácté povídky "A pomsta bude má", kdy je žena neprávem odsouzena za vraždu manžela, přestože to na ní ušil a nyní si spokojeně někde žije. Ona si však trest odsedí a poté se mu pomstí, protože nikdy nesmí být odsouzen za stejný zločin dvakrát.
.
Jen co se týče vysvětlení příběhů a odhalení pachatele, jsem občas měla trochu problém. Ne, že bych nepochopila vysvětlení od autorky, to musí pochopit snad každý. Ale nevím, asi nemám příliš myšlení na detektivky, protože bych na to sama nikdy nepřišla. Nebo je na to povídka příliš krátká? Skutečně neví, ale kniha se mi přesto velmi líbila a mohu ji doporučit každému, ať začínajícímu čtenáři detektivek, nebo jejich "znalci".
.
Hodnocení: 9/10
.
Kniha obsahuje tyto povídky:
- Vzpomínka na mrtvé
- Záležitost čistě rodinná
- Příliš mnoho dědiců
- Věštkyně mívají pravdu
- Téměř dokonalý zločin
- Proč á vždycky pech?
- Lauře na památku
- Z lásky k tobě
- Smrt je spravedlivá
- Derwillský případ
- A pomsta bude má
- Dům u tří stařen
- Noc, kdy jsem měla zemřít
- Příběh z mého života
- Vražda krále hraček
- Za vším hledej ženu
- Zvířata neznají soucit
- Hodné holky umírají první
- Jdi za svou hvězdou
Název: Noc, kdy jsem měla zemřít
Autor:Veronika Černucká
Vazba: Tvrdá
Počet stran: 240
Vydal: Moba - edice Původní česká detektivka, sv. 135, 2011 (1. vydání)
Doporučená cena: 229 Kč

Komentáře