Chlapec, který přežil, se vrací…

Harry Potter je má srdcová záležitost, a tak ode mne nečekejte objektivní recenzi, protože té prostě nejsem schopná. Pouze vyjádřím své dojmy z nového Harryho, o němž se hodně diskutuje – jedni ho zbožňují, jiní zatracují.


     Když jsem se knihu chystala otevřít, byla nervózní jako malé dítě před nástupem do školy. Co když se mi nebude příběh líbit? Co když negativní ohlasy mají pravdu, a jde jen o ždímání peněz z naivních fanoušků? Nejde o román, ale o divadelní hru, což není zrovna populární žánr, kterému by holdoval každý čtenář. Sama divadelní hry nečtu, ale zřejmě změním názor a ještě jim dám šanci, protože to není vůbec špatné, ba právě naopak. Řeknu to rovnou, už po pár větách jsem byla nadšená a přistihla jsem se, že se usmívám jak blázen, protože Harry je prostě Harry.

Na konci se otvírá nový začátek
     Kniha začíná přesně tam, kde sedmý díl HP skončil. Na nástupišti 9 a ¾, kde Harry Potter vypravuje své děti na spěšný vlak do Bradavic. Budoucí „prvňák“ Albus Severus má obavy ze zařazení. Co když se dostane do Zmijozelu? Ale Harry jej uklidňuje, že Moudrý klobouk vyslechne jeho přání… Ve vlaku se Albus setká se Scorpiusem Malfoyem a hned se spolu spřátelí… Tím se rozeběhne nový příběh mladých kouzelníků, který ovšem nemusí vůbec dopadnout šťastně, protože minulost se dere na povrch a všechno může být v ohrožení…
 
     Kouzelnický svět zůstal stejný, jen je mírumilovnější, protože Voldemort byl poražen a zlo prohrálo s ním. Samozřejmě se tu a tam najdou nějací darebáci (to že jsou z řad Smrtijedů bude jistě náhoda), kteří znepříjemňují život ministerstvu. A tak Harry i Hermiona mají stále plné ruce práce.

     Harry Potter je věčně zaneprázdněný úředník na ministerstvu a svého syna Albuse nedokáže pochopit. Jejich vztah je až odtažitý a je patrné, že tím trpí oba dva. V čem se skrývají jejich problémy? Harry je zaslepený a nevidí, že Albus by se rád prosadit sám za sebe, a ne jako syn slavného Harryho Pottera.  A to jejich hlavní problém, ale nikoliv jediný.

     Co by znamenalo, kdyby někdo vlastnil obraceč času, kterým by se mohl vrátit do minulosti a něco změnit? Třeba zachránit někoho, kdo zemřel jako nadbytečný… Jenže zahrávat si s časem není zrovna rozumné, protože se může změnit úplně všechno. Jen si vzpomeňte na filmy, kde někdo zašlápl motýla a lidstvo vůbec nevzniklo. :-) A co kdyby toho někdo chtěl využít k návratu zla do kouzelnického světa? Vážně nechci prozrazovat spoilery pro ty, kteří knihu ještě nečetli, ale něco okolo cestování časem to bude, protože napravovat staré křivdy je už v povaze mladých nerozvážných hrdinů.
ROSE: Říká se, že Scorpius je syn samotného Voldemorta, Albusi… Nejspíš je to hloupost. Totiž.. koukej, máš přece nos.
(str. 29)
     Otázkou je, kdo je to prokleté dítě, protože adeptů je zde hned několik. Harry Potter, který jako by nosil smůlu a vždycky všechno pohnojí, hlavně ve vztahu s Albusem. Albus Severus, na němž leží tíha jména Potter, což se pro něj stává prokletím. Scorpius, který si s otcem taky moc nerozumí a nechce být jako jiní Malfoyové, kteří bývali Smrtijedi. A ještě se tu vznáší jedno prokletí. Je možné, aby Voldemort měl dítě, jak někteří lidé tvrdí? Kam se toto dítě, ať už je to chlapec nebo děvče, podělo?
SCORPIUS: Tak jo, ještě nedávno ti něco drželo mozek pohromadě, ale teď to očividně prasklo.
ALBUS: Já to udělám, Scorpiusi. Musím. A ty víš stejně dobře jako já, že to úplně zbabrám, když nepůjdeš se mnou. Tak pojď.
(str. 80)
     Je Harry Potter a Prokleté dítě plnohodnotné pokračování knižní série o chlapci, který přežil? Ano je, ať si každý říká, co chce, podle mě ano. Jistě není to román, ale scénář k divadelní hře, kde ovšem kouzelnický svět znovu ožívá a já jen nostalgicky vzdychala, kdykoliv se na scéně objevila nějaká z postav.
     Setkat se znovu s Harrym bylo milé, ale v minulosti může čekat na pozvání na čaj ještě jiná má oblíbená postava. Co kdyby během závěrečné bitvy o Bradavice nezemřel jeden učitel lektvarů? (Všimněte si, že nikoho nejmenuji, takže určitě netušíte, o koho jde.)  Bože, co já bych za to dala, kdyby přežil a dál pobýval v Bradavicích. Dalo se čekat, že se tenhle sklepní netopýr odněkud vynoří, ale stejně jsem se málem počůrala radostí, když se objevil. Nechtěl by někdo o něm napsat knihu, kde by byl hlavní postava a čtenáři by si jej mohli užívat, co hrdlo ráčí? :-)
SCORPIUS: Děkuji, že jste mi byl světlem v temnotě.
(str. 262)
     To, že jde o scénář, může někoho odrazovat, ale mně to vůbec nevadilo. Nadšeně jsem hltala každé písmenko z knihy a nedokázala se od ní odtrhnout. Prostě jsem jí musela přečíst, abych věděla, jak to celé dopadne. Skončila jsem ve dvě v noci. A co myslíte, že jsem poté udělal? Domníváte se snad, že jsem alespoň na ty zbývající dvě hodiny šla spát, než budu muset vstávat? Pche, jak jste naivní. Místo spánku jsem si knihu pročítala znovu, abych si opět užila své oblíbené pasáže. Další den ze mě bylo zombie, ale byla jsem šťastná, že jsem se mohla vrátit znovu do kouzelnického světa.
     Kniha má jen jedinou vadu, je moc krátká. Já chci pokračování! Prosím, ať někdo napíše dalšího Harryho.

     Jsem nadšená a škoda, že to divadelní představení nikdy neuvidím. Určitě půjde o fantastický zážitek, stejně jako byla samotná četba. Byla jsem nervózní, šťastná, smutná, málem měla infarkt a prostě jsem si knihu skvěle užila.
     A těm, kterým se to nelíbilo, vzkazuju, máte na to právo, ale víte co, jděte se bodnout!
     Harry Potter a Prokleté dítě je pěkné pokračování příběhu z kouzelnického světa, do kterého se vždycky moc ráda vrátím.

Název: Harry Potter a Prokleté dítě (orig. Harry Potter and the Cursed Child, 2016)
Autor: Joanne Kathleen Rowling (námět), John Tiffany (režie), Jack Thorne (scénář)
Překlad: Petr Eliáš
Počet stránek: 432
Vydal: Albatros, 2016 (1. vydání)

Komentáře

Okomentovat

Velmi děkuji za váš komentář.