Recenze: Theodore Boone: Únos - John Grisham

Nahlédněte do soudní síně netradičně, a to očima dospívajícího kluka, který fušuje do řemesla nejen advokátům, ale i soudcům a policii...

Theodore Boone je syn dvou advokátů, a to že přichází odjakživa do styku se zákony, policisty, soudci i advokáty ho prostě poznamenalo. Vždyť v budově soudu se vyzná líp než doma. Je mu teprve třináct let, ale dokáže přechytračit každého a v právních kličkách se vyzná jako zkušený advokát. Tentokrát však stojí před složitým případem, do kterého je osobně zainteresován. Jeho spolužačka a dobrá kamarádka April zmizela a ve stejnou dobu se ve městě objevil uprchlý zločinec, s kterým si dopisovala.
Souvisí zmizení April s trestancem? Byla dívka skutečně unesena? Nebo snad jen utekla z domova? Proč se Theovi neozvala? Kde je její otec? Jakým směrem bude Theo pátrat? Dokáže třináctiletý kluk najít ztracenou dívku?
...
Theo je tak trochu poděs, hodně mi připomíná Kevina ze Sám doma, protože si dokáže poradit v každé situaci a má i velkou fantazii, přesto to neznamená, že by si snad vymýšlel. On jen uvažuje a dost často odhalí skrývající se pravdu mnohem dřív než dospělí. Sice je hodně praktický, ale na svět má trochu naivní pohled. To se mu však dá prominout, vždyť je mu teprve třináct, takže je ještě dítě. Právě ten jeho dětský přístup mu hodně často zajišťuje úspěch v případu.

V příběhu máme možnost nahlédnout do soudních síní, a to nejen lidských, ale i zvířecích. Ano, v USA mají "zvířecí soud", který rozhoduje, zda se zvíře nedopustilo trestného činu. Theo pomáhá svému spolužákovi obhajovat papouška, který údajně napadá sousedy. Tento proces rozhodně stojí za to, hlavně když papoušek začne nadávat v italštině a Theo dokazuje, že papoušek nikomu ubližovat nechce.

Během čtení je patrné, že autor je známý svými právnickými thrillery, protože tohle regulérní právnický thriller, jen je trochu zjednodušený pro mládež.
Dobře si pohrává s emocemi postav, které jsou šokováni zmizením mladé dívky a možným únosem. Když se později najde v řece mrtvola, atmosféra ve městě by se dala krájet. Policie o případu neustále jen mlží a neprozrazují podrobnosti. Lidé propadají beznaději a jsou vyděšeni. I sám Theo, který je jinak zvyklý na podobné případy, to vše velmi prožívá, ale nevzdává se a snaží se pátrat dál.

Děj je sice trochu jednodušší, než jsem u thrilleru zvyklá, přesto je tu i nepředvídatelnost, protože se případ zmizení dívky komplikuje hned několikrát. Policie sice hned od začátku tvrdí, že mají pachatele, který se s nimi pokouší dohodnout. Co když je za tím někdo jiný?
Theo tedy sleduje několik stop zároveň a postupně případ rozplétá. Jak zareaguje, až se dostane do slepé uličky? Naštěstí má kamarády i příbuzné, kteří ho před rodiči kryjí a v případě nouze mu pomohou.

Únos je druhý díl série Theodore Boone, která v sobě dokáže skloubit napětí i akci thrilleru s humorem a zajímavými postavami, které si rychle získají vaši přízeň. Věřím, že knihu ocení nejen mládež, ale i dospělí, pro které bude jistě výbornou oddychovou četbou.

Hodnocení: 4/5

Velmi děkuji nakladatelství Fortuna Libri za poskytnutí výtisku v recenzi. Knihu můžete zakoupit na jejich stránkách.
Název: Únos (orig. Theodore Boone - The Abduction, 2011)