Recenze: Pláž utonulých - Domingo Villar

Může přízrak minulosti zabíjet? Opravdu je vrahem duch zesnulého kapitána? Nebo jde o někoho z masa a kostí? Přijde policie této záhadě na kloub?

Na pláži malé rybářské vesnice je nalezen utonulý rybář se svázanýma rukama. Inspektor Leo Caldas se tím zprva nechtěl vůbec zabývat a na pláž poslal svého asistenta Rafaela Estéveze. Na první pohled totiž jde o sebevraha, který si svázal ruce, aby od svého záměru již nemohl couvnout. Brzy se však objevují podivné vodítka, z nichž vyplívá, že rybáři k utopení někdo pomohl. Jenže obyvatelé vesnice nejsou k cizincům sdílní, a proto se další indicie objevují pomalu a jen ztěžka.
Kdo utonulému rybáři vyhrožoval? Co se stalo před lety na palubě lodi kapitána Sousy? Skutečně místní viděli ducha potopené lodi? Má snad někdo potřebu se po mnoha letech mstít? Anebo jen někdo zahlazuje stopy po svém zločinu?
..........

Zajímavě zpracovaný kriminální román od španělského autora Dominga Villara, který pracuje na filmových i televizních scénářích a v roce 2006 mu vyšla knih „Ojas deagua“ (Oči v barvě vody), kde se poprvé objevil inspektor Leo Caldas. V roce 2009 následovala kniha „La playa de los ahogados“ (Pláž utonulých), která je zároveň od tohoto autora první knihou vydanou v ČR.

Kniha je zvláštní hlavně tím, že přestože detektivní zápletka čiší ze všech stránek, tak stejně důležité je i pozadí zobrazující život v malé rybářské vesnici na jihu Galécie. Čtenáři je tak předložena nejen napínavá detektivka, ale i obraz lidí, kteří tvoří semknutou komunitu a cizí lidi mezi sebe nepouštějí. Vždy se na sebe mohou spolehnout, a pokud se někdo třeba odlišuje, tak ho neodsuzují, protože k nim patří. O to horší je pro ně jen pouhá myšlenka, že by mezi nimi byl vrah.

Obviňovat ducha je uklidňující, zbavujeme se tak nejistoty. To je víra. Je to lepší než myslet, že lidé dávají přednost sebevraždě před životem...anebo že mezi námi chodí vrah, nemyslíte?
(str. 150)

Autorovi se povedlo zachytit věrohodný příběh, který působí velice reálně, až se vám bude zdát, že v dálce slyšíte zvuk moře i křik všude přítomných racků. To se každému nepovede a jen to umocňuje zážitek z četby, od které se nebude moci odtrhnout.

Postavy lidí jsou propracované do detailu, a tak i když jsou to milí lidé, tak se na první pohled mohou zdát trochu nepříjemní a odtažití. Nejsou zvyklí na cizince, proto má policie hodně ztíženou práci, protože tito lidé sice nelžou, tedy až na vraha, ale také neříkají celou pravdu.
Hlavně pokud k nim pustíte typ městského člověka, jakým je inspektorův asistent Rafael Estévez, který snad nikdy nepochopí mentalitu i společnost místních lidí.
Inspektor Leo Caldas tak musí sesbírat všechny stopy sám a během výpovědí lidí dávat pozor na detaily, z čehož pak dokáže mistrně poskládat motiv k vraždě a odhalit vraha. Přesto není neomylný a občas dojde k nějakému závěru, který sice vede k podezřelému, ale nakonec se ukáže, že šlo o falešnou stopu. Jeho výhodou je to, že je místní a zdejší mentalitu lidí zná. Jeho otec pěstuje víno a se synem se vídají, jak jen to jde. Bohužel Leo Caldas je workoholik, který kouří nad míru a často nemá čas ani se najíst. Jako policajt je však svědomitý, pracuje tvrdě a účinně.

Případ se zpočátku zdá jednoduchý, ale postupně vyplouvají na povrch další a další komplikace, z nichž je jasné, že motiv souvisí s minulostí. Jenže tady si nikdo nemůže být jistý tím, co se domnívá. Během čtení se objevují další vodítka, které mohou policii i čtenáře zmást. Není proto divu, že podezřelí se střídají velmi rychle. V jednu chvíli je postava jasný viník a v druhou je již oběť.
Já byla přesvědčena o vině u celkem pěti postav a nakonec to nebyla ani jedna z nich. No nic, ze mě by detektiv být nemohl.
Rozplést složitou pavučinu děje dokáže jen mistr a já se klaním před autorovým talentem stvořit tak propracovaný a zajímavě poutavý příběh.

„Pláž utonulých“ se čte velmi snadno, je totiž rozdělena do krátkých kapitol, to udržuje čtenáře ostražitého a nutí ho přemýšlet nad dějem. Sice se nedočkáme akčních scén jako v nějakém thrilleru, ale za to si užijeme poctivou detektivní práci, za kterou by se nemusel stydět ani Sherlock Holmes. Policie zde musí z maličkostí poskládat případ a rozhodně se tohoto úkolu inspektor Caldas zhostil na výbornou.
Je to skvělá krimi detektivka, kde převažuje deduktivní myšlení a zkušenosti s místními lidmi.

Hodnocení: 5/5

Název: Pláž utonulých (orig. La playa de los ahogados, 2009)