Recenze: Důkazy jejího života - Markéta Hejkalová

Kniha, kterou jako by napsal sám život...

Jolana nikdy neměla jednoduchý život, nebyla zrovna pěkná a její plnoštíhlost jí na sebevědomí nepřidala, za to její kamarádka Zuzana byla štíhlá, krásná a obletovaná kluky. Už se viděl, že navždy zůstane v Brodě a sama. Ovšem život umí nečekaně zamíchat kartami, a tak se stalo, že si ji v hotelu Hvězda všiml Zamir z Kosova a ona se mu ráda vydala, aby se „zbavila“ pannenství. Tím začala nevyzpytatelná horská druhá jejího života, protože brzy zjistila, že je těhotná. Dítě si nechat nemohla, chtěla studovat a Zamir byl v té době už za horama, proto syna poskytla k adopci... Přišla další láska, a to Zdeněk, kvůli kterému se Jolana pohádala se Zuzanou, vzali se a čas běžel. Jejich manželství utrpělo trhliny, měli však dceru Lucii, ale Jolana svého „ztraceného“ syna nikdy nezapomněla. Objevili se další muži v jejím životě a práce na velvyslanectví v Bruselu. Kruh se měl uzavřít, a tak se Kosovo rozhodlo k osamostatnění, měla začít jednání...

Jak se Jolana popere se ztráty v životě? Co je důkazem jejího života? Setká se Jolana ještě se Zamirem? Zůstane s manželem Zdeňkem?
.......

Zajímavý příběh ženy, která několikrát ztratila lásku a s ní i směr svého života. Někdo by to mohl vzdát, ale Jolana taková není, ona jde životem dál, a tak zažívá další zklamání. Lepí se jí smůla na paty, nebo je snad prokletá? Lovestory se nekonají, vysněný princ nepřichází, ale život pokračuje a léta nemilosrdně utíkají. Co po Jolaně zůstane? Jaký je důkaz jejího života? Syn, kterého se vzdala? Dcera nebo manželství v rozkladu?

Autorka výborně zpracovala tok času, protože kniha se odehrává v rozmezí několika desetiletí. Zvolila skoky v čase, kdy děj ubíhá hodně rychle a klidně poposkočí o rok, či pět let kupředu. Jolana je na počátku mladá a v závěru už žena v letech, co ztrácí iluze a štěstí. Není také divu, po tom všem co si zkusila... Něco na tom příběhu bylo fascinující a nemohla jsem se od něho odpoutat.

Čekal jsem jen osud ženy, a tak trochu romanci, ale kniha v sobě skrývá daleko víc. Hlavní je zde hloubka a procítěnost všeho, co Jolanu potká, starosti, ztráty, dočasné radosti. Dojde i na sex, ale nejde o žádnou erotiku, prostě to jen patří do vztahu. Skrývá se tu skutečný život, ve kterém se žádných happyendů nedočkáte. Lepší je spokojit se s tím, co máte, a tak to činí i Jolana, která nemyslí na budoucnost, ale raději žije přítomností.

Kniha je čtivá a rychle ubíhá, přesto se všem nemusí zalíbit. Z počátku se v ději objevují velká poskočení v čase - o rok, o pět let a o deset let vpřed. Vždyť kniha má pouze 160 stran a do nich se autorce podařilo vtěsnat téměř celý Jolanin život. Pokud vytrváte přes počáteční rychlost, tak se vám kniha odmění hlubokým příběhem.

Další zajímavostí jsou postavy, kterých je zde jen několik a postupem času spatřujete i jejich osudy - Jolana, Zdeněk, Zamir, adoptovaný syn s novou rodinou, dcera Lucie, Zuzana a ještě pár lidí, kteří utvářejí nečekané zápletky a linie děje svými životními zážitky. Z části se prolínají, ale zprvu to není na první pohled patrné. Vše plyne jak má, až jsem měla dojem, jako by knihu psal sám život.

A ještě tu je důležité pozadí velvyslaneckých sporů a jednání, které by mohli působit jen jako kulisy pro příběh. V tomto však tkví síla kniha, ona totiž diplomatickou linii děje myslí vážně, a ne jen jako doplněk. Proto máte možnost nahlédnout do práce velvyslanců několika států i jejich pomocníků a podíváte se nejen po České republice, ale také do Bruselu a Kosova, ve zmínkám i Finska.

Důkazy jejího života je zvláštní kniha, která ve vás zanechá hluboký dojem a přinutí přemýšlet nad osudy všech postav. Až na trochu velké časové skoky, které ovšem pro děj byly nutné, se knize nedá nic vytknout. Skvělá kniha, která hodně překvapí svým dějem i obsahem a stane se výborným literárním zážitkem.

Hodnocení: 5/5
Velmi děkuji nakladatelství Hejkal za poskytnutí výtisku k recenzi.

Název: Důkazy jejího života