Recenze: audiokniha Psi z Rigy – Henning Mankell

Vynikající thriller, který není jen napínavý a skvěle se poslouchá, ale také silně kritizuje komunistický režim v zemích bývalého Sovětského svazu, které ještě stále přetrvávají a mohou vést až do vysokých míst...

U švédských břehů se objevil člun s dvěma mrtvými z Lotyšska, případ dostává na starost komisař Kurt Wallander. Již od počátku je jasné, že se tu hraje na příliš tenkém ledě, proto se do vyšetřování od začátku plete ministerstvo zahraničí. Do Švédska přiletí lotyšský major Liepa, aby pomohl s vyšetřováním, ale případ nikam nevede a k tomu všemu člun mizí přímo z policejního skladu. A tak to vypadá, že případ zůstane nevyřešen. Major Liepa se vrací do Rigy, ale ještě ten den je zavražděn. Komisař Wallander se tak vydává do Lotyšska, aby pomohl odhalit vraha, jenže se tu setkává jen s mlčením, zametáním důkazů a dokonce je sledován. Není tedy divu, že Wallander neví, komu může věřit. Tohle už není jen obyčejný případ, kdy pátrá po vrahovi a pravdě, tady se děje něco mnohem většího a kolem Wallandera se sbíhají „psi“, kteří ho mohou kdykoliv roztrhat. Tohle je už boj o holý život... A Wallander se často sám sebe ptá, zda se do Švédka vrátí živý nebo se ztratí neznámo kde...
...............

V druhém díle série o komisaři Kurtu Wallanderovi švédský autor Henning Mankell ukazuje velké politické změny v 90. letech, kdy se rozpadl Sovětský svaz, a v zemích, které byly dlouhá léta jeho součástí, dochází ke změnám. Například pobaltské státy mají situaci velmi ztíženou, protože Rusko je až příliš blízko. Je tu mnoho lidí, kteří chtějí demokracii a svobodu od dlouholetého ruského „utlačovatele“, jenže je tu také spousta lidí (na vysokých postech), kterým se změny nelíbí a stále sympatizují s Ruskem. Dochází ke střetům, a jelikož policie je často na nesprávné straně, tak jsou svobodomyslní lidé vedení jako „protistátní živly“.
Žijeme v době, kdy myši honí kočku, přemítal. Ale to vlastně taky není pravda, protože už nikdo neví, kdo je myš a kdo kočka. Taková je moje doba.
(25. kapitola)
Kniha tak v porovnání s prvním dílem Vrazi bez tváře přináší velkou změnu, protože tady už nejde o detektivku, kdy policie pátrá po vrahovi, ale spíše o politický a trochu špionážní thriller, kde komisař Kurt Wallander často netuší, jak to s ním vůbec dopadne.
Hlavní hrdina se v Lotyšsku setkává s beznadějí, která často čiší nejen z oprýskaných a zašlých budov, ale také z lidí, kteří už ani nedoufají v nějaké změny. Atmosféra příběhu je velmi silná a poslech si určitě užijí nejen příznivci thrillerů.

Děj je často až těžko uvěřitelný, protože policista z malého švédského města se vydá až do Lotyšska, o kterém neví zhola nic, a pátrá zde po pravdě, proč musel příjemný major Liepa zemřít. Ocitá se v cizí zemi, kde ho „stíny“ hlídají na každém kroku, musí prchat temnými uličkami, setkává se zde s odbojem, který ho žádá o pomoc... Wallander často ani sám neví, jak přežil, ale pokračuje dál a dál, jenže tím se stále více zaplétá do pavučiny komplotů a lží...
Kurt Wallander měl strach. Později bude na poslední kroky na litevském území před lotyšskou hranicí vzpomínat jako na ochromující putování do země, odkud by Dantovými slovy mohl zakřičet: Zanechte vše naděje! Odtud se nikdo nevrátí. A už vůbec ne, živý švédský policista.
(28. kapitola)

Nevím, zda by mne samotná kniha zaujala, ale z audio podání příběhu, kterému propůjčil hlas herec Jiří Vyorálek, jsem byla nadšená. Netrpělivě jsem poslouchala dál, abych se dozvěděla, jak tohle všechno skončí. Interpret byl vybrán velmi dobře, Jiří Vyorálek má takový nakřáplý hlas, který výborně dokresluje temnou atmosféru thrilleru. Navíc je rozhodně poznat, že má zkušenosti s divadelním hraním, protože snadno mění hlasy, a tak si hravě poradil s interpretací všech postav, dokonce i těch ženských. Vše působilo přirozeně a požitek z audioknihy je velmi silný.

Audiokniha je rozdělena do 34 kapitol, které jsou od sebe oddělené hudbou. Ale co mě nejvíce překvapilo, bylo to, že když Kurt Wallander poslouchá svou oblíbenou operu, tak i posluchač si může poslechnout malou ukázku z písně. To se mi velmi líbilo a do děje to perfektně zapadlo.
Zvuk byl čistý a nic netušilo požitek z poslechu. Takže z audio zpracováním jsem nadmíru spokojená.

Audiokniha Psi z Rigy jsou napínavý politický thriller, který vás strhne, a vy si užijete napínavé pátrání po pravdě. Jen samotné odhalení pachatelů přijde vlastně tak trochu náhodou a Wallander v tom svým způsobem nehraje důležitou roli. Závěr je smutný a samotný komisař vítězství slavit nemůže. Někomu může příběh místy připadat dost přitažený za vlasy, ale jiní si jej užijí. Velmi vydařená audiokniha, kterou si neposlechnete pouze jednou, ale budete se k ní vracet.

Velice děkuji vydavatelství OneHotBook za poskytnutí audioknihy k recenzi.
Knihu si můžete objednat na stránkách:

Název: audiokniha Psi z Rigy