Recenze: Skočný příliv - Cilla & Rolf Börjlindovi

Chladný sever přináší „Skočný příliv“.
Mladá studentka policejní akademie Olivia Rönningová si vybere jako nepovinný úkol možnost podívat se na staré nevyřešené případy a zkusit  na ně uplatnit moderní metody. Olivii zaujal případ brutální vraždy těhotné ženy na pláži z roku 1987, na kterém pracoval i její mrtvý otec. Chce o případu vědět více, ale nemá přístup k oficiální složce vyšetřování, proto by si potřebovala promluvit s tehdejším vrchním vyšetřovatelem Tomem Stiltonem, ale nikdo o něm už roky neslyšel. Kam se poděl? Dokáže Olivia objasnit nevyřešenou vraždu?
Zároveň Stockholm řeší brutální napadení bezdomovců, které někdo zmlátí a natočí si to, video pak skončí na internetu. Jde snad o nějaký nový „sport“? A jak zareagují samotní bezdomovci?
.......

Zpočátku mi dělalo problém se vyznat ve velkém množství postav a zároveň si zvyknout na styl autorů, který působil až překombinovaně. Jakmile se ovšem nalezl Tom Stilton a Olivia konečně zjistila, co se s ním stalo, tak se děj konečně pořádně rozeběhnul.
Tyto naprosto rozdílné postavy postupně (k nepříliš velké Stiltonově radosti) vytvoří jakýsi tým, který odhaluje dávné tajemství, proč musela těhotná žena zemřít. Stilton už před lety ztratil víru ve spravedlnost i v život a stala se z něho lhostejná troska, která není schopna citů. Naopak Olivia je mladá a stále má ideály, které se snaží praktikovat v praxi.

Autorům se podařilo propojit nejen rozdílné postavy, ale zároveň i společenské vrstvy, které jsou od sebe vzdáleny na kilometry. Objeví se tu velký průmyslník s vazbami na nejvlivnější lidi v politice a jako protipól tu jsou nuzní bezdomovci, hledající místo k přespání a prodávající časopisy. Namíchali tak spojení, které je místy až příliš těkavé, až hrozí výbuch.

Čtenáři si u velikánů severských krimi zvykly na mrazivé napětí, strhující děj, který vás nepustí ani s poslední stránkou a občasné detaily, při kterých zamrazí i ty nejotrlejší. A všechny tyto vlastnosti má i Skočný příliv, který přidal ještě hrubší humor a zajímavě propletené postavy.

Olivie se svými spolupracovníky má rozhodně těžkou práci, protože případ v zátokách Hasslevikarna se stal již před lety a staré výpovědi jsou dost děravé. Navíc každý druhý člověk lže, jen aby zamaskoval nějaké své tajemství. Záleží jen na tom, zda by pro minulost byl i ochoten zabíjet. Možná to je odpověď na otázku, kdo Olivii napadl a proč musel její kocour zemřít.
„Ani ne před minutou jste říkala, že jste tam nikdy nebyla. Stejně tak při dvou výsleších v roce 1987. Teď nejednou říkáte, že jste tam byla?
(str. 362)
Děj obsahuje hlavní dějová linii s Olivií, která pátrá po vrahovi těhotné ženy, a pak se vedle klidně linou ještě linie ze světa bohatých podnikatelů a ještě bezbranných bezdomovců, které někdo bezdůvodně napadá. Tohle všechno dělá z knihy skvělé počtení, které v sobě skrývá i zamyšlení nad společností jako takové, kde mladí lidé jen pro zábavu někoho zmlátí.

Skočný příliv je skvělý kriminální thriller, který čtenáře pohltí děsivou atmosférou i napětím, oboje prostupuje celou knihou, jenž se zařadila mezi kvalitnější severské krimi. Určitě stojí za přečtení, které si každý užije.

Hodnocení: 4,5/5
Velmi děkuji nakladatelství Knižní klub za poskytnutí výtisku k recenzi.

Název: Skočný příliv (orig. Springfloden, 2012)