Recenze: Tetovaný - Peter V. Brett

Tetovaný pojednává o takovém postapokaliptickém světě, kde jadrnci (démoni) za soumraku povstávají z hlubokého jádra na zem a vraždí vše živé. Lidé však mají určitou ochranu a tou jsou záhadné znaky - chrany, které mají magickou moc a dokáží démony jak zastavit tak i zabít. Jediná spojka mezi městy jsou poslové - odvážní muži, kteří dováží korespondenci a obchod mezi vesnicemi a městy, kde cesta trvá déle než jeden den.

A proč říkám, že je to postapokaliptický svět? Jistě démoni tu byli už od pradávna, jenže lidé znali velké množství chran a také tu byl Osvoboditel, který zabíjel démony. Ti se jednoho dne ztratili ze země zpět do jádra, které představuje takové peklo. Lidé zapomněli na magii a oddali se vědě, Osvoboditel také zmizel, ale je proroctví, že se jednou zase objeví. Jenže po čase se démoni vrátili v mnohem větším počtu a lidé opět umírali. Věda je nedokázala ochránit a tak hledali záchranu v magii. Problém je v tom, že spousta chran byla zapomenuta a lidé se jen tak tak udržují v bezpečí.
.
Kniha vypráví osudy tři naprosto rozdílných lidí, kteří procházejí knihou, a teprve na konci knihy se setkají a jejich osudy se spojí. Pokud má být svět zachráněn a opět obnovený lidská touha bojovat, tak na to nemůže být člověk sám, prostě potřebuje přátele a spojence, kteří by mu v nouzi přispěchali na pomoc, i kdyby je to mělo stát život.
Nejvíc místa má pochopitelně Arlen, který se nechce jen tak podřídit přiřčenému osudu, že má žít ve vesnici, chránit dobytek a rozmnožovat lidský druh. On chce víc a tak uteče, málem zemře, ale dostane se do výcviku, kde se naučí mistrně kreslit chrany. Jenže Arlen touží po něčem dalším, mnohem důležitějším. Nechce být jen dalším poslem, on chce lidi naučit bojovat s démony, vydá se do světa za poušť, dokonce najde legendární město, ale je zrazen a málem zemře. A tehdy se z Arlena stane Tetovaný, který pomocí vytetovaných chran na kůži je živoucí zbraní proti démonům, jenže časem sám ztrácí lidskost.
Další postavou je kořenářka Leesha, která byla v mládí "odsouzena" vdát se a rodit děti, jenže jí snoubenec zklame a ona se oddá pomoci druhým, sama zamkne své srdce v naději, že jednoho dne potká svého vyvoleného. Jenže byliny pomáhají a dokáží i uškodit, a tak Leesha pozná další zbraň proti démonům.
Třetí osud je mrzáka Rojera, který v dětství přišel o rodiče a stane se z něho kejklíř. Jenže kejklířské triky mu moc nejdou, jeho nejvíc zajímá hudba a brzy pozná, že hraním na housle dokáže jadrnce zahnat i vyburcovat k nepříčetnosti.
.
Tato kniha je autorovým debutem, ale rozhodně to na ní není vůbec vidět, právě naopak, vše je zde až realisticky popsáno a vykresleno, že by člověk uvěřil, že by to mohla být jedna z možných budoucností lidstva.
Kniha má v sobě i dávku náboženství, když nám ukazuje názory lidí na to, proč je Bůh trestá za jejich činy. Lidé (hlavně na venkově) už dávno ztratili víru v Osvoboditele, který by je mohl zachránit a jen živoří ve svých bídných životech.
Proto v příběhu tolik vyčnívá Arlen, ten se odmítá vzdát a chce lidi přimět, aby opět bojovali o své životy. Na opačné straně je za pouští země bojovníků, kteří neváhají zabíjet pro svou víru. Třeba bývalý Arlenův "přítel" Jardit, neboli Šarúmen Ka (První válečník), který sice chce vyhladit jadrce, ale o osvobození lidstva mu nejde, on touží po moci.
.
Přes tloušťku knihy děj nikde nedrhne, ale příjemně plyne a v závěru nabere nečekaných obrátek. Období dospívání Arlena a představení Leeshy a Rojera je maličko zdlouhavější, ale ne nudné, takže to vydržte, protože postavy prostě potřebují nějaký začátek a hlavně vývoj.
.
Zpočátku kniha mírně připomíná román pro mládež, ale postupně přitvrzuje a od poloviny knihy už se rozhodně jedná o velmi temné fantasy. Děj místy dospěje do bitvy, která je sice krvavá, ale v únosné mezi, takže to nevadí ani slabším náturám. Dočkáme se i sexu, ale jen v náznacích, žádné orgie neočekávejte. Kniha nabírá na síle s množstvím přečtených stránek, takže z počátku je maličko slabší, ale pak hodně zrychlí děj má pořádně grády. Takže čtenář čte dál, aby se dozvěděl, co jednotlivé postavy ještě potká.
.
Tuhle knihu jsem si zamilovala a už se těším, až si přečtu druhý díl - Pouštní kopí. Tetovaného jsem měla půjčeného z knihovny, ale určitě si ho brzy koupím do své knihovničky, abych ho měla pěkně doma a mohla si ho užívat kdykoliv.
Název: Tetovaný (orig. The Warded Man, 2009)
Autor: Peter V. Brett
Série: Démonská trologie