Recenze: Teror – Håkan Östlundh

Napínavý švédský thriller, který čtenáře zaujme svou uvěřitelností. Z „obyčejné“ vraždy se během okamžiku může stát mezinárodní incident, který zahýbá politikou celé Evropy... Nebo je to všechno trochu jinak?

Blíží se slavnosti letního slunovratu, když je v plážové chatce v Gotlandu objeven zavražděný pár, oba byly švédskými občany, ale pocházeli z Egypta. Už tak složitý případ se komplikuje v okamžiku, když policie zjistí, že se na místě činu pohybovala ještě třetí osoba, cizinec, kterému se podařilo uprchnout. Jde tady snad o rasisticky motivovanou vraždu? Nebo jen o rodinné problémy, které vyústily ve vražedné řádění? Kdo byla třetí osoba v domku a proč prchá před policií? Protože jde pravděpodobně o egyptského občana, který má vazby na radikální islamisty, tak se ve hře může objevit ještě terorismus. A jakmile se toto slovo poprvé objeví v médiích, vypuká okolo případu monstrózní politická mašinérie, která se obrací proti přistěhovalcům a žadatelům o azyl... Dokáže tento problémový případ vyřešit inspektor Frederik Broman, nebo případ převezme tajná služba?
...............

Håkan Östlundh přináší další krimi thriller ze série o švédském inspektorovi Frederiku Bromanovi, po knihách „Zápach odlivu“ a „Potápěč“ nadchází čas pro „Teror“. Jednotlivé díly na sebe navazují jen volně, takže vůbec nevadí, pokud jste nečetli přechozí knihy.

V první knize se autorovi podařilo rozehrát skvěle propracovaný příběh, který děsí svými detaily a chladnokrevností vraha. Ve druhém díle se mu povedlo navázat na vysokou úroveň, a nejen to, on laťku ještě zvýšil. Čtenáři si tak užili místy až brutální thriller, při kterém mrazí v zádech.
Třetí díl je o všem dost jiný, protože se autor pustil na tenký led terorismu. Někomu se politické thrillery líbí, mě ovšem příliš nezajímají, přesto je Teror kniha, která dokáže vyděsit ve věrohodných detailech.
V ději se totiž neřeší jen případ vraždy a politika, Frederik Broman se totiž stále ptá, proč musel mladý pár zemřít. A tak se pouští (k nelibosti svých nadřízených, kteří by případ nejraději smetli ze stolu nebo ještě lépe předali někomu jinému) do pátrání v životních osudech zavražděného páru. Měli rodiny, přesto odjeli ze své vlasti a usadili se tady. A tak se odkrývá tajemství běžného života, který knihu dělá mnohem věrohodnější.
„Není to náhodou typické chování psychopata? Bezcílně se toulat krajinou, aby člověk sebral odvahu, a pak se odhodlal k činu a vytáhnout zbraň?“
„Ale jenom trouba by lezl do kavárny, aby ho tam viděl někdo, kdo by později mohl dosvědčit, že to do Nissevikenu rozhodně stihnout mohl, ne?“
(str. 146)
Navíc Frederik Broman řeší stále i osobní problémy, protože jeho žena už má definitivně dost života s ním a hodlá ho opustit. Frederik nikdy není doma, protože práce je pro něho na prvním místě a to každá žena nemusí unést. A ještě je mezi nimi něco, co Frederik provedl a přestože svého činu lituje, tak to mezi manžele postavilo neproniknutelnou zeď. Dokáží se ještě dohodnout, nebo je jejich manželství u konce?
Někdo by se v jeho situaci mohl hroutit a propadnout alkoholu, ale Frederik je bojovník a řeší problémy po svém, čímž vybočuje z řad severských detektivů, které obvykle potkáváme v severském krimi.

Čtenář se přesvědčí, že policejní práce sice na jednu stranu je zdlouhavá a existují různé metody, jak se dobrat tíživého výsledku, tedy dopadení vraha, ale na druhou stranu to vše lze napsat čtivě a nenatahovat tím děj. Autor totiž stejně jako v minulých dílech žene příběh kupředu hlavně dialogy a myšlenkovými pochody postav, takže tu nečekejte žádné předlouhé vyprávění a popisování všeho možného. V knize je hlavní to, aby byl vrah dopaden a policie měla stále co dělat. Proč by postavy měly lenivět, když jim může do cesty postavit nějaké další problémy a komplikace.

Závěr je překvapivý a vyvolává hodně otázek ve světovém boji s terorismem. V knize totiž poznáme, že se snadno s běžného cizince může během okamžiku stát proti vládní živel nebo dokonce hledaný terorista. A jak se taková oběť má bránit?

Teror je zajímavý krimi thriller, který dokáže donutit čtenáře přemýšlet nad tím, co čte a plně ho vtáhne do děje. Kniha vás prostě nenechá ani na okamžik vydechnout.

Velice děkuji Knihcentrum.cz za poskytnutí výtisku k recenzi.

Název: Teror (orig. Terror, 2012)