Recenze: Střed světa – Thomas Van Essen

Může jeden jediný obraz v sobě skrývat všechnu krásu i pravdu světa? Jaké tajemství tkví v lásce a v životě? Co tahy štětcem dokáží prozradit?

Padesátník Henry Leiden prožívá krizi středního věku, s manželkou si nerozumí, práce ho už dlouho nenaplňuje a vlastně neví, co s životem. A tak si vezme dovolenou a vydá se do chaty u jezera v Adirondackém pohoří, která patřila jeho otci. Během vyklízení stodoly však objeví něco, co mu převrátí život na ruby. V tajné skrýši najde obraz s názvem Střed světa od slavného anglického malíře J. M. W. Turnera. Pro Henryho se stává středem všeho, nedokáže se od plátna odtrhnout a jen nerad se vrací do běžného života. Obraz mu nejde z mysli, a tak začne pátrat po jeho tajemství... Tím se ovšem stále více a více odpoutává od skutečného světa a hrozí, že ztratí celý svůj život, ale Henry touží pouze po nádherném obrazu, který zobrazuje nejkrásnější ženu světa...

Jenže obraz Střed světa nebyl zapomenut, je zde někdo, kdo je ochoten naprosto všeho, jen aby obraz mohl vlastnit. A tak se Henry nevědomky stává sledován... Hrozí mu nebezpečí? A co obraz v sobě skrývá? Jaký je jeho příběh stvoření?
...........

Autorovi se podařilo vytvořit zajímavé dílo, které v sobě spojuje historický román i thriller ze současnosti, což je dost neobvyklé duo, a tím se kniha stává velmi fascinující.

Mimo současnou zápletku, kde zažívá své putování za pravdou života padesátník Henry Leiden, a také pátrání bohatého obchodníka s uměním po obrazu, se v ději proplétá historie ze života samotného malíře J. M. W. Turnera a dozvíme se, jak tajemný obraz Střed světa a výjev na něm vznikal. Jaké tajemství se ukrývá mezi tahy štětce? A existuje vůbec nějaká „Pravda“, nebo je vše jen výplod lidské mysli a představivosti? Je hon za obrazem pouze marnou nadějí za objevením samotného života? A proč se Henry nedokáže od obrazu odtrhnout?
Turner pohrdavě zafuněl. „Pravda, pane? Co je to? Mezi ženskýma nohama je víc pravdy, než kolik jí kdy bylo zemi Homérovýma ušima.“
(str. 16)
Historická linie děje popisuje společnost 19. století, která ovšem nevyznívá zrovna přívětivě. Hlavně bohatí lidé jsou často hamižní a neschopní cokoliv cítit, tedy kromě chtivosti vlastnit ještě více moci, peněz a majetku. Takový je i syn mecenáše umění, který sponzoruje například malíře Turnera. Je až s podivem, jak velký lord, který miluje umění všeho druhu a rád rozpravuje s učenci doby, mohl zplodit takhle nízkého, až bezcharakterního muže, kterým je Wyndham.
Zdá se, že Wyndham nelibě nese každé sousto, které pozřou otcovi hosté – jako by se tím zmenšovalo jeho dědictví. Člověk má napůl podezření, že se Wyndham tolik cpe, protože ví, že sousto, které zhltne, už nedostane nikdo jiný.
(str. 12)
Kniha vás do sebe pohltí, stejně jako Henryho uchvátil Střed světa. V ději je něco krásného, co z knihy vyzařuje a vábí k sobě čtenářovu pozornost. Najdou se zde rozmluvy o umění, literatuře, stejně jako o tajemství života či pátrání po velké Pravdě všeho. Kloubí se zde dech historie s nádherou lásky všech podob. Nejde jen o lásku mezi mužem a ženou, ale o lásku k životu a umění. Vždyť Střed světa skrývá nejkrásnější ženu světa, po jejímž spatření se muž už nikdy nemůže spokojit s obyčejnou ženou, která je tak nedokonalá. A s tím má problém i Henry, kterého tato nadpozemská krása zasáhla do nitra duše a on se na svět dívá úplně jinak. Co se mu kdysi zdálo nádherné, před krásou obrazu bledne a nic se tomu nemůže rovnat.
„...Copak to čtete, že vás to nenechá usnout?“
„Popeovu Iliadu, mylorde,“ odpověděl jsem. „Tohle je neobyčejně krásné vydání. Radost držet to v ruce, a poezie, pane, je vždycky potravou pro duši.“
„Dobře řečeno, mladý muži, dobře řečeno.“
(str. 15)
Postav je v knize sice hodně, ale bez problémů se v nich lze orientovat, i když se odehrávají v jiném čase. Dokonce tu je i několik vypravěčů, kteří do děje přináší svůj osobitý pohled na životní situace. Nic vás od požitku z knihy neruší a vy si můžete vychutnávat skvostně vyprávěný příběh, který místy bere dech.

Jen závěr mi přišel trochu prázdný, sice byly otázky zodpovězeny, ale napětí žádné. Kdo hledá napětí, ten ho v knize najde jen poskromnu. Na to, jakým příjemným tempem plynul děj v knize, byl závěr hodně urychlen. Což je škoda, protože to trochu pokazilo celkový pocit z knihy.

Střed světa je nádherná kniha, kloubící umění, historii, pátrání po pravdě života, lásku i sex, to vše dělá knihu zajímavým zážitkem. Jen nemusí vyhovovat všem, ale pokud se jednou necháte pohltit příběh, tak se ke knize jistě budete vracet.

Hodnocení: 85 %
Velmi děkuji nakladatelství Knižní klub za poskytnutí výtisku k recenzi.
Knihu si můžete objednat na jejich stránkách:


Název: Střed světa (orig. The Center of the World, 2014)
Autor: Thomas Van Essen
Překlad: Libuše a Luboš Trávníčkovi
Vazba: Vázaná s přebalem
Počet stran: 304
Vydal: Knižní klub, 2014 (1. vydání)
Doporučená cena: 299 Kč

Komentáře

  1. Vypadá to krásně a i obálka je krásná. :)

    OdpovědětVymazat
  2. Kdo dnes čte toto svědectví, měl by se mnou as mou rodinou slavit, protože to začalo jako žert pro některé lidi a jiní říkali, že to není možné. Jmenuji se ČENĚK ELIÁŠ a jsem z Prahy, ale s manželkou jsem se přestěhoval do Chicaga. Jsem šťastně ženatý s dvěma dětmi a krásnou ženou. Něco hrozného se stalo mé rodině, když jsem přišel o práci a moje žena opustila dům, protože jsem se nemohla dobře starat o sebe a o rodinné potřeby. a mých dětí v daném okamžiku. Podařilo se mi devět let, žádná žena, která by mě podpořila, abych se dobře postarala o děti. Snažím se poslat zkušební zprávu své ženě, ale ona blokuje mě z rozhovoru s ní Snažím se mluvit se svým přítelem a její rodinní příslušníci, ale stále vím, že by mi mohl pomoci a já jsem byl podání žádosti později tolik společností, ale stále to udělal neříkej mi, dokud nepřišel věrný den, že nikdy nezapomenu v mém životě. Když jsem potkal starého přítele mého, kterému jsem vysvětlil všechny své potíže a řekl mi o skvělém muži, který mu pomohl získat dobrou práci v Coca cola společnost a on mi řekl, že jeho kouzlo kolečko, ale já jsem člověk, který nikdy nevěří v kouzlo kolečko, ale já jsem se rozhodl, že ho zkusit a Drigbinovia mě poučil a ukázal mi, co mám dělat v těchto sedmi dnech oběda kouzlo. Řídím se všemi pokyny a dělám to, co mě požádal, abych udělal dobře .Digbinovia se ujistěte, že všechno šlo dobře a moje žena mě znovu uvidí po nádherné práci Drigbonovia. Moje žena mi zavolala s neznámým číslem a omluvila se a řekla mi, že mi opravdu chybí a naše děti a moje žena se vracejí domů a po dvou dnech Společnost, které jsem podal dopis s oceněním, nyní jsem manažerem společnosti v USA. Doporučuji Vám, pokud máte nějaké problémy, pošlete zprávu na tento email: doctorigbinovia93@gmail.com nebo WhatsApp ho na +2348144480786 a dostanete nejlepší výsledek. Vezměte věci za samozřejmost a bude to od vás. Přeji Vám to nejlepší.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Velmi děkuji za váš komentář.