Recenze: Manolito Brejloun – Elvira Lindo

Zábavná kniha Manolito Brejloun, která děti nadchne svým naivním nadhledem a čtivým vyprávěním různých dobrodružství... Čtení si jistě všichni užijí!

Chlapec jménem Manolito García Morano žije se svou rodinou - mamkou, taťkou, bráškou, kterému neřekne jinak než Blbeček a dědečkem Nicolásem - ve čtvrti Carabanchel, ale všichni mu říkají Manolito Brejloun. Jak přišel ke své přezdívce, je asi jasné – od svých pěti let nosí brýle s tlustými skly. Jeho nejlepší kamarád je Ušatec López, s kterým často něco vyvádějí i mimo školu. Manolito je vlastně zvláštní chlapec, protože neustále o něčem přemýšlí a hlavně rád povídá o všem, co zažil, viděl nebo slyšel. Problémem je, že jeho vyprávění má na lidi uspávací účinek. A tak je Manolito Brejloun svým okolím nepochopený, čeká ho boj o své místo ve společnosti i v životě...
...........

Manolito Brejloun je dnes nejen ve Španělsku, ale i po celém světě, velkým pojmem. Elvira Lindo napsala již osm dílů této zábavné série, takže je dobře, že se Manolito Brejloun konečně dostává i k nám. Věřím, že si ho děti oblíbí a možná si knihu otevřou i dospělí čtenáři.
Kniha je často přirovnávána k Mikulášovým patáliím, obě knihy si jsou dost podobné, ale zároveň tu jsou i rozdíly, takže se nemusíte obávat začíst se. Jistě budete mile překvapeni naivním pohledem hlavního hrdiny, který o všem neustále dumá a hlavně mluví.

Kniha není napsaná jako ucelený příběh, ale je rozdělená do deseti příhod, které vypráví Manolito Brejloun. V každé kapitole se dozvíme něco nového o jeho životě a také jaká různá dobrodružství zažil. Je to jen malý kluk a tak je pochopitelné, že rád objevuje svět. Má ještě naivní dětský pohled na svět, a tak si dokáže užít například cestu metrem do centra nebo i návštěvu u psychiatra.

Ušatec López nebo frajírek Džihád, to jsou jeho kamarádi na řádění, společně vymýšlí různé lumpárny a zažívají až překvapující příhody. Ještě je tady Susana, s kterou všichni tři kluci chtějí kamarádit, ale ona je hodně namyšlená a ráda všem poroučí.

V mý čtvrti, což je Carabanchel, je všechno. Máme tu vězení, autobusy, děti, vězně, mámy, feťáky a pekárny, ale nemáme rohy na flaušáky, takže jsme s dědou Nicolásem nasedli na metro a jeli do centra.
(str. 15)
Zvláštních postav je v knize více, nejen upovídaný hlavní hrdina. Například jeho dědeček Nicolás, který se rozhodl, že se nechce dožít roku 2000 a nového století. Je trochu svérázný a na svůj věk si se svým vnukem velmi dobře rozumí. Maminka je starostlivá a občas je toho na ní dost, hlavně když Manolito spustí své brebentění a je k nezastavení. Často nejde pro ránu daleko a nejraději dává „vořecha“, což je pohlavek přes zátylek. Tatínek jezdí s kamionem a tak je často na cestách. A nejzajímavější přezdívkou je malý bráška, kterému Manolito neřekne jinak než Blbeček.

Kniha se čte velice snadno, neustále se v ději něco děje. Manolito Brejloun, který všechno vypráví, nasadí hned na začátku velmi rychlé tempo (stejné, jako je jeho neustálé brebentění) a to vydrží až do poslední strany. Jednotlivé příběhy tak slupnete jako malinu a rychle se vrhnete na další. Navíc je text doplněn o pěkné ilustrace, které z knihy dělají lákavou lahůdku.

Vtipné situace střídají až neuvěřitelné příhody. Můžete se spolehnout, že se u toho všichni hodně nasmějí a děti se budou skvěle bavit. Kniha se tak hodí na společné čtení rodičů s dětmi, obě skupiny čtenářů si přijdou na své. Jen trochu lituji, že mi není okolo deseti let, protože mi už chybí ten bezstarostný dětský náhled na věci. Děti si ovšem knihu jistě zamilují.

Manolito Brejloun je humorné čtení pro děti a mládež, kteří s hlavním hrdinou prožijí nejedno zajímavé dobrodružství. Čtivost a rychlé tempo vyprávění je velkou výhodou, stejně jako charaktery postav, které do jednotlivých příběhů skvěle zapadají. Výborné, lehké počtení.

Velmi děkuji nakladatelství Omega za poskytnutí pracovního výtisku k recenzi.
(kniha již brzy vyjde)

Název: Manolito Brejloun (orig. Manolito Gafotas, 1994)