Recenze: Percy Jackson: Poslední z bohů - Rick Riordan

Rozhodující bitva o Olymp začíná... Mají Polokrevní šanci proti mocnému Kronovi a jeho armádě?

Percy Jackson, syn Poseidona, brzy oslaví šestnácté narozeniny a je tedy na čase, aby si vyslechl velké proroctví o hrdinovi, potomku velké „trojky“, který svým rozhodnutím svět zachrání nebo jej zničí. Orákulum z Delf toto proroctví vyřklo již před mnoha lety a jak je jeho zvykem, mluvilo v rýmované hádance, takže nikdo přesně neví, co proroctví znamená. Percy však nemá čas dumat, zda zemře nebo ne, on se musí postavit Kronovi v Lukově těle, který se stal neporazitelným jako Achilles. Nico, syn Háda, dostal šílený nápad, jak v tomto boji vyrovnat síly, ale Percy váhá. Sice chce svět a své přátele zachránit, ale za jakou cenu? Budou bohové konečně s nepřítelem bojovat? Nebo všechno nechají na hrdinech? Kam zmizel Grover? A jak v boji obstojí Annabeth? Je na čase, aby všichni bez rozdílů ukázali, co se v nich skrývá...
...
Pátý, a zároveň poslední, díl této série, kde je hlavním hrdinou Percy Jackson, je nabitý akcí a konečně se čtenářům zodpoví otázky, které si během čtení kladli. Závěr se blíží, ale polobohy ještě čeká poslední zkouška.

Série Percy Jackson je vystavěná na mytologii antického Řecka, i když si z toho bere jen inspiraci a dějepis by se podle ní učit nedal. Přesto se tu dozvíme i několik faktu o mytologických postav.
Objevují se zde nejen polobozi (Polokrevní) a bohové, ale také mytická stvoření, jako jsou kentauři, kyklopové, empúzy, satyrové, dryády a různé lesní bytosti, pekelní psy a další potvory, které byste nechtěli potkat ani za nic, jenže Percy na ně naráží, kde se jen dá.  Problém s útoky nestvůr spočívá v tom, že smrtelníci (až na několik výjimek) neprohlédnou "mlhu" a všechno si nějak zdůvodní, jako třeba živelné pohromy.
Percy je magnet na problémy a jeho kamarádi to vždy odnesou s ním, takže o komplikace v příběhu není nouze a tentokrát se New York blíží opravdu obrovské potíže.

Postupně se v ději objeví většina postav z minulých dílů, tedy pokud přežily a dost z nich konečně dostane i dostatek prostoru, aby se mohly předvést. Ukáže se, kdo co skrývá a po čem kdo touží. Nico se chce dozvědět o své matce, Annabeth potřebuje urovnat minulost s Lukem, Grover se musí pokusit zburcovat lid přírody k boji, Rachel je odhodlána dozvědět se svůj osud a Percy musí zjistit, zda se rozhodně správně.

Někteří bohové se v minulosti nepředvedli zrovna dobře, ale tentokrát si napraví svou reputaci. Dokonce i věčně ublížený Hádes se vykašle na hádky s rodinou a vyjede do boje za Olymp. A Poseidon se vždy ukazoval jako klaďas, ale když jde do tuhého, tak si radši zachraňuje svůj palác, místo aby bránil Olymp, naštěstí mu Percy pohovoří do duše, a tak se možná vzchopí a zachová se správně.

Děj je nabitý akcí, takže není příliš místa na citová rozpoložení postav, což je dobře, protože by to jen odvádělo pozornost od příběhu. Takhle je kniha čtivá a hlavně napínavá, i když je tak nějak předurčeno, jak to nakonec skončí.

U minulého dílu jsem trochu remcala, že je série zdlouhavá a na tom si trvám stále, protože předchozí díly děj hrozně natahovaly. Tento, poslední díl je dle mého názoru nejlepší, protože se děj konečně rozhoupe kupředu a napínavost doslova sálá z řádků.

Poslední z bohů je moderní fantasy pro mládež, která nejvíce ocení lehký a dost předvídatelný děj, ale zároveň si jistě užije atmosféru knihy.

Hodnocení: 4/5

Velmi děkuji nakladatelství Fragment za poskytnutí výtisku k recenzi.