recenze: Mrazivé léto - Manuela Martini

Thriller učený dospívajícím dívkám? To zní zajímavě a mladičkou Lyru čekají trable...

Děj:
Lyra a její kamarádi začnou z nudy pátrat po okolnostech zmizení spolužačky Piy. Hlavním podezřelým pro ně je pojízdný brusič nožů, který Lyře připomíná Krysaře z Hamelnu. Zároveň se Lyra seznamuje se sympatickým Leanderem, který znal její sestru Violu a naznačuje, že by možná mohla žít. Ta totiž měla zemřít před deseti lety při nehodě, nebo toto Lyře alespoň řekla matka.
Lyra a Patrick zjišťují informace a dokonce vlezou do doupěte brusiče nožů a odhalí, že se s Piou stýkal. Znamená to snad, že ji zabil? Nebo je všechno trochu jinak? Je možné, aby Viola byla naživu? A kdo je Leander?
.
Můj názor:
Jedná se o thriller pro mládež a ta by ho také měla číst, dospělejší čtenář knihu příliš neocení, protože je vše z pohledu 15-ti leté dívky, která se nudí a neví, co chce, stejně jako její kamarádi.
.
Kniha je sice čtivá a vcelku napínavá, ale přesto i tam vadilo pubertální chování postav.
Chápu, že jim je 15 let, ale stejně se občas chovali jako rozmazlení spratci, hlavně Lyřina kamarádka Bea, ta mi doslova pila krev, naštěstí pro příběh nebyla nijak důležitá.
Je zde ukázán typický vzdorovitý vztah pubertální mládeže k jejich rodičům. Ani jedna strana nerozumí té druhé a div, že se spolu vůbec baví.
Ani Lyra nemá s matkou ideální vztah, nerozumí si a hlavně neuznává matčin zdravý způsob života. Chvílemi to vypadá, že jí snad i nenávidí, ale to je běžné chování a tudíž ničím překvapující.
Asi už stárnu, protože jsem Lyře vůbec nerozuměla a spíš jsem byla na straně rodičů. Už holt nejsem puberťák, i když já jsem toto období nikdy nijak neprožívala, takže mi Lyra a její kamarádi blízcí nebyli.
.
Děj se točí kolem Lyry a jejích citových stavech, které jsou zmatené a Lyra neví, komu má věřit. Matka jí dlouho tajila pravdu, a proto začne věřit úplně cizímu klukovi. Což mi přišlo ujetý a hlavně Leander mi přišel až příliš dokonalý, takže bych mu nic nevěřila, už kvůli jeho pitomému jménu.
.
Nakonec se tu objeví i trocha napětí a v závěru, který je částečně překvapivý, se dočkáme i akce, protože vrak ukáže svou pravou tvář.
Přesto byl děj snadno předvídatelný a už skoro na začátku jsem tušila, že tam není něco v pořádku.
.
Kniha by byla reálnější, jen kdyby tam nebyla ta událost s jasnovidkou a duchem Violy, který k Lyře promlouval a varoval jí. Znělo to dost potrhle a to knize uškodilo, protože to vůbec nepůsobilo věrohodně.
.
Z knihy mám dost rozpačité pocity, něco se mi líbilo, ale byly tu věci, co mi vadily, jako duch či chování některých postav. Obálka je však zajímavá a na první pohled upoutá.
.
Mrazivé léto patří do edice Thriller, která je určená mládeži, především dívkám okolo patnácti let a ty by knihu také měly číst. Jistě ocení jednoduchý, rychle plynoucí děj, ale pokud někdo hledá pořádný thriller, tak tahle kniha je jen slabý odvar. Přesto jako lehoučká oddychovka ujde.
.
Hodnocení: 5/10
.
Tímto bych chtěla poděkovat nakladatelství Fragment za poskytnutí výtisku k recenzi.
Název: Mrazivé léto(orig. Sommerfrost, 2011)
Autor: Manuela Martini
Edice: Thriller
Překlad: Michaela Škultéty
Vazba: Měkká
Počet stran: 176
Vydal: Fragment, 2012 (1. vydání)
Doporučená cena: 229 Kč

Komentáře