Recenze: Cesta Rudé tanečnice - část první - Lucie a Petra Lukačovičovy a další

Dobrodružné fantasy počtení, které vás bude bavit...

Anotace:
Kapitán Vicente patří ke zkušeným námořníkům a také k těm, kdo přežili válku svobodného města Lekanty s Asmánskou říší. Vicente má teď před sebou plavbu s neznámým nákladem a za zády ošklivou minulost. Souhrou okolností na něj čeká podivný drahokam zvaný Rudá tanečnice, po němž mnozí touží. Mezitím se v Lekantě splétají intriky, v jejichž síti se zmítá Celandrina, dcera významného obchodníka obviněného z vraždy. Vicente může být dívčinou záchranou. A ona jeho smrtí.
...........

U tohoto literárního počinu se sešlo pět více či méně známých autorů - Lucie a Petra Lukačovičovy, Barbora Beránková, Petr Urban a Adéla Vaňková, kteří společně vytvořili zajímavé počtení, které by se žánrově dalo zařadit spíše mezi dobrodružné romány s piráty, než mezi fantasy.

Zkušený kapitán a kráska v nesnázích... to zní jako klišé z nějaké historické romance. Naštěstí tohle není žádná lovestory, v knize „Cesta Rudé tanečnice“ jde o napětí, akci, námořníky, piráty, špinavou politiku a různé pletichaření.

Město Lekanta se sice snaží oklamat své návštěvníky tím, že jde o nádherné město blahobytu, ale to není tak docela pravda, jelikož se zde vraždí v temných uličkách. Pracují zde nekromanti, kteří věští z lidských ostatků, obchodují s těly a neštítí se vůbec ničeho. A politika je tady stejně špinavá, jako jsou ulice pod pozlátkem krásy. Politici jsou schopni všeho, jen aby si zajistili vyšší postavení a bohatství. V Radě sedmi se členové klidně mezi sebou pozabíjí, jen sami si nikdy ruce neušpiní, protože si mohou za pár zlatých někoho najmout.
Nevím, jestli mě znepokojuje víc barva jeho kůže, země jeho původu nebo ta dlouhá jizva na čele. Nejspíš všechno dohromady, blesklo mu hlavou.
(str. 10)
Svět je po válce s Asmány, ti ovšem znovu vystrkují růžky. Sultán něco chystá, nebo je všechno jinak? Kdo stojí v pozadí? Přeje si snad někdo válku?

Yliador Vicente, kapitán lodi Tiffany, má za sebou válečné zkušenosti, které ho občas straší ve snech. Je to tvrdý muž zvyklý na boj o život, ale zároveň má rád pořádek a spravedlnost, kterou občas vezme do vlastních rukou. Na Tiffany je zákonem on a každý neposlušný námořník si zaslouží být hozen přes palubu. Moře je pro něho velkou láskou, kterou mu občas znepříjemňuje Fratellanza, neboli Bratrstvo pirátů, ale spíše jde o zčásti přátelské pošťuchování, než otevřený boj. Piráti by uvítali, kdyby se k nim Vicente přidal, ale on stále odmítá. Jaké tajemství skrývá?
Vicente, vzchop se! Přelstil jsi lekantskou Radu sedmi i asmánského sultána... Jak těžké může být přelstít bohy?
(str. 38)
Celandrina Fortunato je dcera bohatého hodináře, který má nepěknou minulost, o níž nikdo neví. Otec byl uvězněn za vraždu a Calandrina je zatažena do politické hry, protože chtěla svému otci pomoci očistit jeho jméno. Proto neváhá se vrhnout do boje a chodit po krčmách, aby získala spojence.
Jen je trochu zarážející, jak velkou změnu tato dívka prodělala. Z bohaté, dobře vychované slečinky je najednou žena, kterou jen tak nic nerozhází...

Záhadný drahokam Rudá tanečnice, podle něhož nese kniha název, se v příběhu jen občas mihne. Vicente jej našel na ostrově mezi pokladem a v Lekantě ho prodal. Vůbec netušil, jako má tento rudý drahokam historii a co se o něm vypráví. Jde jen o legendy? Je prokletý? Jedno je jisté, nikdy se u nikoho dlouho neohřeje, protože většina jeho majitelů záhy umírá, a tak Rudá tanečnice putuje z jedné ruky do druhé...

V příběhu je značné množství postav, které mohou být z počátku trochu matoucí. Musíte si na ně přivyknout a hlídat si je, aby vám neuniklo, co jaké postava zase vyvádí. Některé jsou více aktivní, například nekromant Giocoma, Hnědoočko, Elevado, signora Salvatora, signor Torrentti nebo Paulo Morina... Některé si oblíbíte, jiné nebudete mít rádi, ale ve čtení budete pokračovat dál.

Kniha se čte jedním dechem, má vše, co čtenáře dokáže pobavit - pouliční potyčky, plavby po otevřeném moři, zabíjení, pletichaření, akci, sarkastický humor a také napětí.

Cesta Rudé tanečnice je skvělé počtení, které není příliš náročné, a čtenáři si jej užijí, ať už je ke knize přivedlo cokoliv. Příjemná oddychovka.

Hodnocení: 80 %