Recenze: audiokniha Pád Cařihradu – Mika Waltari

Historický román o lásce během obléhání Cařihradu od slavného autora Mika Waltari, vyprávěný jako audiokniha, který si vás získá...

Svět se ocitá před zlomem, kdy došlo ke spojení východního a západního křesťanství, což se všem lidem nelíbí. Navíc se turecká armáda pod vedením sultána Mehmeda dala do pohybu, míří k hradbám starodávného města Cařihrad. A pravě tady Jan Angeles poprvé spatří krásnou Annu Notaras. Z počátku neví, kdo je tato nádherná dívka, ale její identita je brzy prozrazena. Je dcerou bohatého byzantského úředníka a byla vychována, aby se stala manželkou císaře, jenže z toho nakonec sešlo.
Může se to zdát jako banální zápletka, středověký svět se hroutí a dva lidé prožívají zamilované okamžiky štěstí... Jenže pokud trochu znáte díla Mika Waltariho, tak jistě tušíte, že nepůjde o romanci se šťastným koncem, ale o zážitek jako ze života, který ukáže útrapy, štěstí i zradu lidí, kteří s válkou nikdy nesouhlasili, ovšem byli do ní zataženi...

Pád Cařihradu je zpracován formou fiktivního deníku, který si zaznamenává Jan Angelos a popisuje zde vše, co vidí okolo sebe. Vypráví o svém životě, co všechno zažil, přemítá o situaci ve světě a hlavně básní o kráse Anny Notaras, do které se zamiloval, jakmile poprvé spatřil její oči. Deník začíná 12. prosince 1452 a končí koncem května 1453, tři dny po dobytí Cařihradu.
Pohlédla na mě a chod času se zastavil, slunce přerušilo svůj oběh Země, minulost se slila s budoucností, a nebylo jiného než té chvíle, jediné chvíle života, jež těsný čas nemohl strhnout sebou.
1. kapitola – 12. prosince 1452
Mika Waltari se proslavil díky obsáhlému historickému románu Egypťan Sinuhet, napsal jich ovšem více a nejen jen. Do svých knih dává cit pro detail a jeho vyprávění čtenáře plně pohltí. A to samé platí i při poslechu audioknihy, která vás nutí poslouchat hlas vypravěče stále dál, abyste se dozvěděli, jak příběh nakonec dopadne.

Hlavní postavou příběhu je Jan Angeles, čtyřicetiletý muž, s kterým se život nemazlil a jehož původ je značně zahalen tajemstvím. Sám říká, že jde z jednoho žaláře do druhého, a přesto stále touží po svobodě, cti a pravdě. Byl učenec, válečník, písař, mnich i ve službách sultána, z kterých uprchl do Cařihradu. Nyní se rozhodl zemřít při obraně tohoto kdysi tak mocného města, protože sám ví, že Turci prastaré hradby rozboří a město padne do jejich rukou.
A v této ponuré době poprvé spatří krásnou Annu Notaras, do které se zamiluje, jakmile se jejich pohledy poprvé setkají. Zprvu neví, kdo kráska je, a je mu to jedno, jen když může být s ní a třeba pouze na okamžik ji spatřit. Vášeň a city jej spalují, ale Anna je velmi náladová a pochází z jiného světa než on, proto mezi nimi dochází ke střetům, hádají se a rozcházejí, aby si po čase opět padli do náruče. Nejlépe jim je, když nemluví, ale jen si užívají svou vzájemnou společnost, v těchto chvílích beze slov si rozumějí nejvíce a jsou jako jedna bytost. Tak velká je jejich láska, škoda, že se nesetkali na jiném místě a v jiné době.
„Jsi vzdělanec nebo válečník?“
„Procestoval jsem mnoho zemí a vystřídal mnoho prostředí jako větrem odvátá jiskra, i ve svém srdci jsem putoval do hloubky i na výšiny. Studoval jsem filozofii, ale nedošel jsem k porozumění, proto jsem zvolil meč a kříž.“
2. kapitola – 15. prosince 1452
„Kdo vlastně jsi?“ zeptala se opatrně. „Mluvíš jako by sis přál zánik našeho města. Mluvíš jako... anděl smrti.“
6. kapitola – 27. ledna 1453
Autorovi se podařilo výborně vystihnout popisy válečných příprav a samotné obléhání Cařihradu na posluchače působí, jako by tam doopravdy byl.
Na počátku jsou všichni optimističtí. Nikdo přece nemůže zbořit cařihradské hradby, které odolaly již tolika jiným nájezdům, a všichni nepřátelé se o ně vždy roztříštili. Navíc Evropa jistě nenechá Cařihrad padnout do turecké moci, určitě Řím vyšle celé své vojsko na jejich ochranu... Naděje je silná a nikoho z obyvatel města by nenapadlo, že by se nic z toho nemělo naplnit.
Jakmile však Turci dorazí k městu a s nimi i monstrózní dělo, které nemá sobě rovné, lidé postupně ztrácejí víru ve vítězství. Obléhání trvá celé měsíce, lidé strádají, dochází jídlo i voda a pach smrti je všude přítomný. Turků je do počtu mnohonásobně více, a tak mohou útočit ve dne v noci, zatímco obránci města spí na hradbách (nebo kde se dá), střídají se na směny, aby nepadli vyčerpáním. Bůh město opustil! A přesto, lidé stále bojují a umírají na hradbách, tušíc, že to nejhorší má teprve přijít.
Celý den byl neklidný. Smrtelné bubnování děl nezná přestávky. Nebe i země se otřásají. Každou druhou hodinu zaduní velké dělo a svým hřmotem přehluší všechny jiné zvuky. Je to jako by se celá hradba zachvěla po celé délce...
19. kapitola – 6. května 1453
Při poslechu audioknihy vám často běhá mráz po zádech, jak celé vyprávění působí věrohodně. Navíc hlas herce Jaroslava Plesla byl zvolen výborně, dokáže nejen měnit výšku hlasu podle postav, ale také působí velmi příjemně, až se posluchač od nahrávky nedokáže odtrhnout. Stanislav Zindulka se zhostil pouze doslovu, který vypráví sluha Jana Angela.

Jednotlivé dny (zápisy v deníku) jsou od sebe rozděleny melodií, která k příběhu dobře sedí a často podtrhává dramatičnost událostí v příběhu. Ke zpracování knihy do audioverze mám jen jednu výtku, a to, že kapitoly pojmenované podle dní nebyl tak úplně nejlepší nápad, protože v některých kapitolách je obsaženo více dní. Jde prostě o to, že některé zápisy do deníku jsou velmi krátké, a tak je přidali k jiným dnům. Nejde o nic vážného, ale může to posluchače mírně zmást.
Jinak ovšem audiokniha Pád Cařihradu je skvělým zážitkem, který mohu doporučit každému. Věřím, že si ji užijete a plně vás pohltí svým tragickým příběhem lásky, zrady i války.

Velice děkuji vykladatelství OneHotBook za poskytnutí audioknihy k recenzi.
Knihu si můžete objednat na stránkách Audiolibrix: