Recenze: Ženy, které rozdávají adventní věnce - Josef Pepson Snětivý

Zamilovat se do krásné ženy může být smrtelně nebezpečné... hlavně pokud rozdává adventní věnce...
Čtyřicátník Petr prochází krizí středního věku a přemýšlí, co po něm zbude, protože práci skoro nemá, jen občas jde na nějakou výstavu. Jeho nádherná přítelkyně Karolína, které říká „lvisexuálka“, ho miluje možná až příliš a hlavně co se sexu týče tak je nenasytná. Každý by Petrovi mohl závidět jakou krásnou a sexy třicítku má, ale sám Petr je rozpolcený a věčně nespokojený. Dokonce klesl tak nízko, že dvakrát měsíčně navštěvuje svou bývalou manželku Martu, pod záminkou vidět syny, ale ve skutečnosti jen, aby se s ní vyspal. Marta ho nesnáší a vůbec ji nevadí říct si po sexu s Petrem o peníze jako „příspěvek na děti“, přestože platí až příliš vysoké alimenty...
Petr by si mohl žít spokojeně, ale to on nedokáže a neustále se něčím užírá. A jednou zjistí, že Marta i Karolína chodí plést adventní věnce, nejspíš společně. Co znamenají stříbrné jehlice? A co se stane muži, kteří dostanou adventní věnec?
.......

Josef Pepson Snětivý napsal velmi zvláštní dílo, které v sobě má hodně tajemna a nejistoty. Od počátku se můžete dohadovat, co ty vlastnoručně vyrobené adventní věnce znamenají. Nehodily by se spíše pohřební? Tušíte, co může následovat, ale nevíte to jistě a nejistota vás užírá po většinu dobu čtení... Je to stejný pocit, jako když Petrovi konečně dojde, co se kolem něho děje a nedokáže si představit, co bude dál. A proto, „Ženy, které rozdávají adventní věnce“ jsou skvělá, která čtenáře přitahuje od první stránky.
Není kdybysexuál jako většina čtyřicátníků, kteří nad politým ubrusem vykládají na celou hospodu, koho všeho by mohli mít v posteli, kdyby chtěli.
(str. 20)
Petr je tak trochu ztroskotanec, je bez peněz, rozvedený a bez budoucnosti. Bývalá manželka Marta ho pomocí dětí vyždímává nejen o poslední peníze, ale také o sílu. Navíc je tu ta vysoká životní pojistka, kterou si musel u rozvodu zřídit. Kdyby zemřel, tak by peníze připadly Martě. Což na jistotě taky moc nepřidá.

Ale jednou se na něho usmálo štěstí, protože krásná Karolína, které je přes třicet, má dvě děti, ale stále je přitažlivá, sexy a hlavně bohatá. Až je záhadou, kde bere tolik peněz... Po dvou nezdařilých manželstvích si z nějakého neznámého důvodu vybrala za partnera Petra a od té doby ho miluje. Ráda si užívá sexuálních hrátek a po Petrovi v tomto směru vyžaduje velkou aktivitu, ale on je jako bez života, což jí začíná unavovat...
„Miluj mě v rytmu záclon, jež rozevlál vítr,“ řekla večer, jakmile vyšla z koupelny.
(str. 33)
Čtivý příběh je svým způsobem hodně o sexu, ale ten není vtíravý, zároveň obsahuje velkou dávku cynického humoru a s nadhledem popisuje mezilidské vztahy. Zároveň je tu ten adventní věnec, který dodává napětí i nejistotu. Proč se Karolíně rozpadla dvě předcházející manželství? A co se stalo s bývalými manžely? Nedostali před Vánocemi také adventní věnec? Co to všechno znamená?

Jsou zde hrátky se slovy a autor v sobě nezapře básníka. Petr je neúspěšný spisovatel, který už dávno nepíše, protože ztratil inspiraci. Karolína ho ovšem možná dokáže ke psaní znovu přivést a po vzoru filmu „Jen ho nechte, ať se bojí“ připraví Petrovi nezapomenutelné chvíle, které započnou právě darovaným adventním věncem... Co bude následovat? Bude mu snad někdo usilovat o život? Nejistota sílí a sílí, Petr se stává dost paranoidní, nebo je to snad všechno pravda?
Neuvědomil si však, že i špinavý sníh může zformovat lavinu, která neopatrníka pohřbí tak, že po něm nezbude ani stopa, i kdyby přišla obleva.
(str. 84)
Jen je tu jeden detail, který autorovi trošku unikl. Pokud vím, tak většina životních pojistek se nevztahuje na sebevraždu. Kdyby se Petr tedy zabil, aby si ukrátil nekonečné a ničivé čekání na nejistou smrt, tak by Marta nedostala ani korunu a svým způsobem by se pomstil i ze záhrobí... nebo také ne. I když Karolína se svými styky by to mohla nějak zařídit. Se ženami si raději nezahrávat, nebo vám hrozí nebezpečí, že se spálíte...
Závěr přináší vyvrcholení zvláštního příběhu, ale to stojí za to a opravdu Petra až lituji... Chudák, měl se svým životem naložit jinak a hlavně se vyhýbat překrásné madoně se zlatými vlasy a stříbrným jeepem.

„Ženy, které rozdávají adventní věnce“ jsou úchvatným dílem, které čtenáře nenechá ani na okamžik vydychnout, doslova fascinuje zajímavými postavami a cynickým pohledem na vztahy. Věřím, že čtenář se ke knize nejednou vrátí a pokaždé si ji vychutná.

Velmi děkuji nakladatelství ČAS za poskytnutí výtisku k recenzi.

Název: Ženy, které rozdávají adventní věnce
Autor: Josef Pepson Snětivý