Na slovíčko s blogerem - Knihomilka

Po větší pauze tu máme další Na slovíčko s blogerem, tentokrát s milou blogerkou známou jako Knihomilka z blogu Zápisky jedné knihovnice. Moc jí děkuji, že si udělala čas a zodpověděla mé všetečné otázky.


Ještě než začneme, tak jen pár slov o Na slovíčko s blogerem. Rozhodla jsem se vám mírně přiblížit zajímavé blogery, které mají různorodé zájmy a jejich blogy jistě stojí za přečtení. Vždy jim položím několik otázek, nejen ohledně jejich blogu a trochu si popovídáme...

Knihomilka píše svůj blog Zápisky jedné knihovnice již od září 2008, za což jí patří velké díky, protože k ní na návštěvu chodím moc ráda. A vás k ní také zvu, protože její blog je zajímavý, rozhodně nezapadá mezi ostatní knižní blogy, a proto stojí za pozornost.


Prozradíš nám něco o sobě?
Od raného dětství jsem knihomol, nejlíp se cítím mezi knížkami, čehož si do sytosti užívám v práci. :-) Jinak jsem taky manželka, matka, dcera, sestra… :-)

Co všechno čtenáři najdou na tvém blogu?
Především recenze na knížky, dále jsou to postřehy z knihovny a taky perličky čtenářů, které sbírám. Sem tam jsou to recenze na filmy, občas nabídnu nějaký recept nebo tipy na dobré čaje. :-) Blog byl původně spíše všeobecně zaměřený, pak se to vytříbilo a převažuje právě téma literární.

Vzpomeneš si na to, jak ses dostala k blogování? Co tě přivedlo k založení blogu?
Blog jsem založila někdy v roce 2008 na doméně estranky.cz. Pak jsem přešla na tehdy dost proslulou doménu bloguje.cz, která dnes už bohužel neexistuje. Jenže mi nestačily grafické možnosti, které mě naopak hodně zaujaly na blogger.com, takže jsem ve finále zakotvila tam a řadím se mezi velkou rodinu „blogspoťáků“. První příspěvek byl hodně nesmělý – jen pár řádků o tom, že ráda čtu. :-)  
A proč jsem blog založila? Vždycky jsem ráda četla blogy jiných lidí a chtěla jsem to taky zkusit.

Připravuješ si recenze na papír, nebo je rovnou píšeš na počítači? A tvoříš je hned po dočtení knihy, nebo až s malým odstupem?
Mám zkušenost, že si musím myšlenku nebo konkrétní větu, která mě při čtení knížky napadne, hned zapsat, protože pak už nevím, co a jak jsem chtěla říct. Na papír nepíšu, hrozně škrábu. V mobilu mám poznámkový blok, který je určený jen pro psaní poznámek k recenzím a ten využívám. Přece jen mám telefon skoro pořád u sebe, takže není problém si to zaznamenat.
Recenze píšu většinou hned po dočtení, když je tam delší prodleva, pak už se ke psaní těžko dokopávám. Někdy si hodím rozepsaný příspěvek do konceptu a pracuji s ním později, když se můžu soustředit. Také záleží na knize. Některá mě strhne tak, že to musím vybalit okamžitě, u jiné neškodí menší odstup.

Vždycky jsi snila o tom, že se staneš knihovnicí a budeš pracovat s knihami? Nebo jak ses k tomu dostala?
Ano, byl to můj sen od dětství, ale paradoxně jsem vystudovala Obchodní akademii. :-) Číst jsem se naučila už ve školce. Doma jsem totiž všechny otravovala, aby mi četli. Raději mi ukázali písmenka a já se to naučila sama. Mamka říkala, že hned v den, kdy jsem dostala první vysvědčení, jsem se letěla přihlásit do knihovny. :-) Na knihovnu jsem si pak hrála i doma, do knížek jsem si vkládala vlastní knižní lístky a důležitě psala výpůjčky imaginárním čtenářům. :-)

Máš nějaký zajímavý zážitek z knihovny? Stává se tam něco vtipného?
Asi nejčastější jsou přebrepty čtenářů (a někdy i nás, knihovnic), které si můžete přečíst u mě na blogu v sekci Biblioperličky. V naší knihovně se pořád něco děje. Mezi zajímavé zážitky patří taky setkávání se spisovateli (naposledy na mě hodně zapůsobila úžasná Irena Fuchsová) nebo zajímavé přednášky v rámci vzdělávání. Vzpomínám na besedy s panem Holbou, který přišel o zrak a sluch, a jeho asistenčním psem Pedrem.

Můžeš nám prozradit, co obnáší práce knihovnice, pokud to tedy není tajné?
Tajné to není. :-) Asi dnes vymýtím všeobecné představy o tom, že knihovnice si pořád jenom čte.
V současnosti je knihovnice (a knihovník) něco jako učitel, vychovatel herec i psycholog v jednom. :-) Kromě klasického půjčování děláme i spousty jiných věcí. Kopírujeme, skenujeme, půjčujeme zákoníky, děláme rešerše … je toho opravdu hodně. Nabídku služeb lze najít na stránkách knihoven, výjimkou není ani naše karvinská knihovna. Děláme besedy pro děti i dospělé, vymýšlíme nové akce, které by mohly přitáhnout návštěvníky k nám do knihovny. Samozřejmě, že se staráme i o knihy - obalujeme je a olepujeme speciálními piktogramy.
Já konkrétně mám na starosti dílované knihy, tzn., že kompletuji ságy, dohlížím na to, aby se dokoupily chybějící díly. Taky mám na starosti novinky, což je úplně nejlepší, protože jsem po kolegyních z oddělení zpracovávání druhá, která je má v ruce. Takže je zkontroluju, jestli sedí s dodacím listem, udělám seznam novinek, který pak rozesílám čtenářům a čekám na jejich případné rezervace. Taky z nich vybírám knihy, které pak s kolegyněmi zpracováváme pro naši knihovnickou databázi. No a mezitím za pultem půjčuju, doporučuju, usmívám se, povídám si, poslouchám a naslouchám… :-)
  
Byla jsi vedena ke čtení od dětství? Nebo co tě přivedlo ke knihám?
Ano, doma jsem byla podporována, knížky jsem si půjčovala a také je dostávala. Jak řekla nedávno moje tchýně, asi mám ty knížky v osudu. :-) Neumím si představit den bez čtení, v kabele mám vždycky nějaký rozečtený román.

Jaké knihy máš nejraději? Dáváš přednost některému žánru, nebo přečteš všechno, na co narazíš?
Úplně vše nečtu. Ani to není v mých silách, i když pravý opak si myslí skoro všechny kolegyně. :-) Nepřišla jsem na chuť Coelhovi nebo knížkám typu Stoletý stařík. Moc se taky nevyznám ve sci-fi, tam jsem skončila u Dne trifidů. :-) Mám ráda společenské romány, ságy i dobré detektivky a psychologické thrillery. Mezi mé oblíbené autory se řadí Agatha Christie, Maeve Binchy, Daphne duMaurieur, Barbara Erskine, Jeffery Deaver, Stephen King, Jiří Hájíček… je jich opravdu hodně.

Máš nějakou svou oblíbenou knihu nebo autora, ke kterým se ráda vracíš?
Bezkonkurenčně je to Můj životopis od Agathy Christie a Pan Kaplan má stále třídu rád od Lea Rostena. To jsou stálice, které bych si vzala i na pustý ostrov.

Kde nejčastěji čteš?
Doma na gauči nebo v křesle. Nezbytným doplňkem je horký čaj.

Máš kromě čtení ještě nějaké jiné zájmy? Co ráda děláš?
Ráda se podívám na nějaký dobrý film nebo seriál, jezdím na kole (letos trochu zanedbáno) a miluju procházky a výlety.

Čaj nebo kávu, co máš raději?
Asi čaj, ale dobrou kávou nepohrdnu. Ráno určitě, bez ní si neumím představit začátek dne. :-) Piju bílou, bez cukru, v krajním případě s trochou medu. Na čaje si potrpím víc, mám doma slušnou sbírku a už jsem na ně naučila i své dva chlapy. :-)

Sleduješ jiné knižní blogy? Máš nějaké své oblíbence?
Sleduju, mám jich docela dost oblíbených  - a nejen těch knižních. Teď si u tebe nešplhám, ale ráda chodím na návštěvu k tobě, pak k Verunce na Knižní přátelství, k Rachel Roo, k Orvokki, k Narcisce, k Syki…těch oblíbenců je mnohem víc, ale všechny vypsat nelze. Jsou však u mě na blogu, takže zvu k inspiraci.
Co se týče blogů, které se netýkají knih, mám ráda Humans of Prague, který hodně moc doporučuju, pak „rukošikovné“ blogy Jany Gřešákové a Rosy Mitnick. Já jsem totiž šíleně levá, proto se raději kochám u jiných. Mám ráda blogy Luxusní život Vanilky, …zase ta Lucie, U nás na kopečku,  Šťastný blog a bezkonkurenční Kafe a cigárko herečky Marušky Doležalové, která je i moji krajankou. :-) Někdy nevím, co dřív – jestli si číst knihu nebo brouzdat oblíbenými blogy.

Používáš k propagaci blogu sociální sítě? Prozradíš, kde všude tě najdeme?
Moc ráda bych byla všude :-), ale není to v mých silách, nemůžu pořád jen sedět na internetu. Takže jsem tam, kde bývám nejčastěji – na Facebooku a pak taky na Instagramu.

Chceš na závěr ještě něco vzkázat čtenářům a knihomolům?
Dovolím si parafrázovat jeden výrok: Lidé, čtěte!!!! :-) A taky děkuju všem stávajícím i budoucím čtenářům mého blogu, že za mnou zabrousíte.

Tak tohle byla Knihomilka z blogu Zápisky jedné knihovnice, mockrát děkuji za milý rozhovor.


Další Na slovíčko s blogerem by mělo být jako obvykle v sobotu, tedy pokud se nepřihodí něco nepředvídatelného. ;-)

Komentáře

  1. Jo, tohle mě baví. Jen tak dál :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  3. to se takhle koukam na zdroje odkud mi lidi chodi na blog a vidim ze odsud, tak si rikam, jakpakto, a vidim, ze jsem v oblibenych blozich! dekuju, jsi zlaticko, taky k tobe rada chodim :) skvely rozhovor s jeste lepsi blogerkou a knihovnici :)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Velmi děkuji za váš komentář.